انواع حافظه سوئیچ و روتر سیسکو

توسط: نغمه ایزدی مطلق|آخرین به روز رسانی: 1398/03/18
به اشتراک گذاری در:

انواع حافظه سوئیچ و روتر سیسکو:

در صورتی که سوئیچ Switch یا Router روتر سیسکو Reset شود (خاموش و روشن شود) تمامی تنظیمات آن از بین میرود،هر سوئیچ دارای چهار نوع حافظه است که ابتدا به معرفی آنها میپردازیم:

1.RAM:

یا به عبارتی Running Config حافظه ای با سرعت بسیار بالا است که تمامی config ها را درفایلی به نام  Running-Configuration ذخیره میکند RAM حافظه ای موقت است ، تمامی تنظیمات تا زمانی که سوئیچ یا روتر Restart (خاموش و روشن)نشود از بین نخواهد رفت از RAM میتوان به عنوان حافظه موقت برای نگهداری تنظیمات زمانیکه سوئیچ یا روتر در حال روشن شدن است استفاده کرد.

نمایش محتویات RAM

Switch#show running-config

2.flash:

یا به عبارتی EEPROM حافظه ای بلند و دائمی است که سیستم عامل سوئیچ (IOS) روی آن نصب میشود و به صورت اکسترنال نیز موجود است.

3.NV-RAM:

Non Volatile Random Access Memory که به آن Start-up Config نیز می گویند Start-up Config تنظیماتی مناسب IOS است که هنگام Boot دستگاه امکان خواندن اطلاعات وجود دارد،این حافظه از نظر سرعت با حافظه RAM مشابه است اما تفاوت اصلی آن با حافظه RAM در نگهداری اطلاعات بعد از Restart شدن سیستم است، به عنوان نکته ای مهم میتوان به انتقال محتویات Running Config به Start-up config  در پایان کار اشاره کرد.

نمایش محتویات NV-RAM

Switch#show startup-config

نمایش IOS:

Switch#show flash

Saveکردن اطلاعات و تنظیمات از RAM به NV-RAM:

Switch#copy running-config startup-config

          Destination filename[startup-config]?

بعد از زدن کلید Enter اطلاعات ذخیره میشوند.

4.ROM:

 Read Only Memoryنوعی چیپ است که در دستگاه های قدیمی سیسکو، IOSدر آن خیره می شده ولی با مرور زمان شامل قسمت هایی شد که وظیفه راه اندازی و Boot را بر عهده گرفته.

 

پلتفرم فروشگاهی نت استاک متعلق به شرکت تولیدی صنعتی پارس سیستم دلتا جهت فروش تجهیزات شبکه ، مخابرات و فناوری اطلاعات با بیش از 1200 مشتری در سرتا سر ایران با داشتن بیش از 20 نمایندگی در استان های کشور آماده خدمت رسانی میباشد


چت با کارشناسان در واتس آپ