راهنمای تنظیم ENP در گیت وی Sangoma

1397/11/15

 چیست؟
ENP در معنای بسیار ساده قابلیتی است که سیستم تلفنی شما را حتی در صورتی که مرکز تلفن از دسترس خارج شده باشد، پابرجا نگه می دارد. سازمان هایی که به مرکز تلفنی خود وابستگی بسیاری دارند، در صورتی که این مرکز تلفن از دسترس خارج گردد، تمام ارتباطات تلفنی خود را از دست خواهند داد؛ در این حالت ENP قابلیت های زیر را فراهم می‌کند:
امکان تماس با شماره های اضطراری
دریافت و پاسخگویی به تماس های مشتریان سازمان
ارتباطات داخلی ها با یکدیگر (تلفن های آنالوگ و IP-Phone ها)
امکان تماس با بیرون از سازمان
سرویس ENP ارزش افزوده ای است که گیت وی های سری وگا شرکت سنگوما به شما می دهند. در واقع ENP به صورت یک سرویس مستقل کار می کند؛ سرویس پروکسی که به عنوان واسط بین سرور و کلاینت ها درخواست ها (پیام های پروتکل SIP) را مسیر دهی کرده و پاسخ ها را به کلاینت بر می گرداند و در صورت عدم دسترسی به سرور تلفنی یا سرویس دهنده (ITSP)، سرویس ENP خودش تماس ها را مدیریت می کند. دو کارکرد اساسی ENP عبارتند از:
• ایجاد دسترسی به پروتکل SIP با استفاده از پروکسی، هنگامی که سرور تلفنی یا سرویس دهنده (ITSP) از دسترس خارج هستند.
• مسیر دهی تماس ها به صورت عادی مانند زمانی که سرور در دسترس است.
توجه: از واژه کلاینت در این مقاله به عنوان دستگاهی که با سرور و از طریق پروتکل SIP ارتباط برقرار می کند یاد شده است، مانند تلفن های IP.
در بخش اول این مقاله به توضیح پارامتر هایی که در قسمت ENP وجود دارد، می پردازیم و سپس یک سناریو از این قابلیت را به صورت قدم به قدم بررسی می کنیم.
سه حالت متفاوت در ENP قابل تنظیم می باشد که با توجه به سناریوی مورد نظر، هریک دارای ویژگی های خاص خود هستند که در ذیل شرح داده شده:
Standalone_proxy: در این حالت ENP مانند یک دستگاه مستقل، نقش SIP Register و Proxy را ایفا می‌نماید. ENP در این حالت قابلیت رجیستر کردن داخلی های SIP را پشتیبانی کرده و تلفن هایی که با پروتکل SIP به گیت وی متصل هستند، می توانند تماس با داخلی های دیگر و یا بر روی بستر خط شهری داشته باشند؛ که در این حالت حداکثر می توان تعداد 120 داخلی با پروتکل SIP بر روی دستگاه رجیستر شوند و تمام نیازهای اولیه یک سیستم تلفنی را برای شما برآورده نماید. توجه داشته باشید که در این حالت امکانات یک مرکز تلفن مانند Voice Mail یا ضبط مکالمات برای شما فراهم نیست، چرا که هدف تنها حفظ ارتباطات می باشد.
Forward_to_itsp: تمامی تلفن ها و دستگاه ها با پروتکل SIP، سرویس ENP شما را به عنوان outbound proxy در نظر می گیرند. در این حالت پیغام های SIP پس از دریافت از کلاینت ها توسط گیت وی به سیستم تلفنی ارسال می شوند و در صورت register شدن در سرور تلفنی، داخلی مورد نظر به لیست ENP اضافه خواهند شد تا در هر زمانی که سیستم تلفنی از دسترس خارج شود، مسیر دهی تماس ها بر عهده ENP قرار گیرد.
یکی از مزایای این حالت آن است که تمام پیغام های SIP ذخیره شده تا پس از اتصال مجدد از طریق ENP به سیستم تلفنی ارسال شوند.
ITSP_Trunking: این حالت شباهت های زیادی با حالت Forward_to_itsp دارد با این تفاوت که درخواست برقراری تماس به داخلی مورد نظر به صورت مستقیم انجام شده و پیغامی به ITSP یا سیستم تلفنی، ارسال نمی گردد.
 
تنظیمات ENP
Realm: می بایست آدرس دامین یا IP سیستم تلفنی خود را وارد کنید. در صورتی که ENP خود را بر روی حالت Standalone کانفیگ می کنید این آدرس برابر با آدرس گیتوی شما خواهد بود.
ENP Rx Port: پورت ENP شما می بایست با پورت مورد استفاده گیت وی شما متفاوت باشد. سرویس ENP و گیت‌وی دو سرویس جداگانه هستند که وجه اشتراک آن ها استفاده از سخت افزار مشترک است. بنابراین شما از یک آدرس IP با پورت های متفاوت جهت سرویس های مختلف استفاده می کنید.
با توضیح بالا در صورتی که گیت وی نیاز به ارتباط با سرویس ENP داشته باشد از آدرس لوپ بک 127.0.0.1 استفاده می کند.
لیست داخلی های Reigister شده در ENP: تمامی کاربران register شده چه در سیستم تلفنی و چه به صورت مستقیم در قسمت SIP Proxy Registered Users نمایش داده می شود.
SIP Proxy Auth Users: کلاینت هایی که اجازه ثبت به صورت مستقیم دارند در این بخش قابل اضافه شدن هستند. در صورت یکپارچه سازی با سرور تلفنی لیست داخلی های PBX به این بخش به صورت اتوماتیک اضافه می شوند و شما نیاز به تعریف مجدد آن ندارید. هرچند می توانید از این بخش به عنوان یک مکمل در سناریوی خود استفاده کنید.

محدود کردن آدرس های IP با استفاده از فیلتر: سه فیلتر ارائه شده عبارتند از:
Ignored IP Addresses
Rejected IP Addresses
Trusted IP Addresses
Ignored IP Addresses: در صورتی که محدوده آدرسی در این بخش اضافه شود، پیغام های SIP دریافتی نادیده گرفته می شوند.
Rejected IP Addresses: مانند حالت Ignored پیغام های محدوده آدرس دهی شده نادیده گرفته می شود با این تفاوت که یک پاسخ "ورود غیر مجاز" به کلاینت داده می شود.
Trusted IP Addresses: کلاینت هایی که در این محدوده آدرسی باشند، بدون نیاز به احراز هویت (Authentication) می توانند تماس های خود را بر قرار کنند.
SIP ITSP Proxies :ENP می تواند به یک یا چندین پروکسی سرور تلفنی متصل گردد؛ پس تمام مرکز تلفن های خود را می توانید به این لیست اضافه کنید. در دسترس بودن سیستم تلفنی توسط ENP به صورت پیش فرض هر 30 ثانیه یک بار انجام می شود که با پارامتر Test Intervals این مقدار قابل تغییر است.

سناریو اول (Forward_to_ITSP)
دیاگرام زیر را در نظر بگیرید:

در قدم اول از مسیر Expert Config > ENP وارد منوی اصلی ENP شوید که صفحه زیر به شما نمایش داده می شود. آدرس مرکز تلفن (PBX) خود را در بخش Realm وارد کنید و مطمئن شوید که گزینه Mode بر روی حالت Forward_to_itsp انتخاب شده باشد. سپس در بخش SIP Authentication Users نام کاربری و رمز عبور هریک از داخلی ها را وارد کنید و دقت داشته باشید که گزینه Enable برای هرکدام فعال شده باشد.

                                                               

در بخش SIP ITSP Proxies آدرس مرکز تلفن خود را قسمت مشخص آن وارد کنید. همچنین می توانید مقدار فاصله های زمانی Test Interval را جهت بررسی در دسترس بودن سیستم تلفنی به عدد دلخواه تغییر دهید.

سپس بخش Trunk Gateways را با استفاده از تصویر زیر تنظیم کنید:

تنظیمات این بخش را ذخیره و برای ثبت داخلی های FXS وارد مسیر Expert Config > SIP شوید و بر روی گزینه SIP Authentication کلیک کنید. به ازای هریک از پورت های FXS یک سطر اضافه کنید، سپس بر روی Modify کلیک کنید.
در این مثال برای دو داخلی آنالوگ این تنظیم انجام شده است.

                                                               

وارد مسیر SIP > Registration شوید و به ازای هر داخلی آنالوگ تنظیمات را مانند تصویر انجام دهید:

                                                               

مسیر Expert Config > SIP را دنبال کنید و بر روی Modify کلیک کنید در قسمت Local Domain آدرس PBX خود را وارد کنید و بقیه تنظیمات را در حالت پیش فرض رها کنید.

                                                          

در ادامه قسمت Proxy Parameters را خواهید دید، بر روی Modify کلیک کنید و در فیلد IP/DNS Name آدرس گیت وی را وارد کنید.

                                                       

در ادامه صفحه قسمت SIP Registrar را Modify کنید. در این بخش نیز آدرس گیت وی را وارد کنید. پورت لوکال SIP را به 5062 تغییر دهید و گزینه Enable Registration را فعال کنید.

                                                       

                                                       

تنظیمات شما در بخش گیت وی به پایان رسید. در قدم آخر کافیست Outbound پروکسی را در تلفن های خود تنظیم کنید. یک دستگاه تلفن Akuvox را جهت نمایش نحوه تنظیمات بررسی می کنیم.
ابتدا با وارد کردن آدرس IP تلفن مرورگر وارد محیط کاربری تلفن می شویم. سپس در مسیر Account > Basic در بخش Outbond Proxy Server گزینه Enable Outbond را فعال و مشخصات ENP را وارد می کنیم.

                                         

در صورتی که سناریو خاصی در مسیر دهی تماس ها دارید می توانید با مراجعه به مقاله Dial Plan نویسی در وگا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر