SFP و آشنایی با ماژول های فیبر سیسکو

توسط: نغمه ایزدی مطلق|آخرین به روز رسانی: 1398/08/20
به اشتراک گذاری در:

SFP و آشنایی با ماژول های فیبر سیسکو:

به منظور تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال نوری میتوان از یکی از انواع ماژول ها که ماژول فیبر نوری یا SFP نام دارد اشاره کرد.این ماژول توانایی انتقال اطلاعات تا ده ها کیلومتر را از طریق فیبر نوری دارد. که به دلیل قابلیت انتقال اطلاعات به مسافت های طولانی تر بیشتر از کابل شبکه مورد استفاده قرار میگیرد..استفاده از فیبر نوری قطعا سرعت بیشتری در مقایسه با اتصالات کابلی ارائه میدهد.

به این نوع از ماژول ها Transceiver نیز میگویند که برای انتقال سیگنال از FC (فایبر چنل)  یا Gbe (گیگابیت اترنت) استفاده میکند.

نام دیگری که SFP با آن شناخته میشود Mini GBIC است که یک نوع Transceiver قدیمی است ، تفاوت بین SFP و GBIC در ابعاد آنهاست و سرعت و کیفیت یکسانی را ارائه میدهند.

SFP مخفف کلمه small form-factor pluggable که بهترین رسانه برای انتقال سیگنال ها با استفاده از نور توسط فیبر نوری است.امروزه برای انتقال داده در موارد زیادی از ماژول SFP استفاده میشود مانند تجهیزات وایرلس ، رادیو های دو طرفه ، تلفن های همراه و ...

برای نوع SFP در تجهیزات به سه فاکتور نوع ارتباط نوری ،نوع اتصال فیبر نوری و پهنای باند باید توجه کرد به طور کلی این موارد اهمیت زیادی در انتخاب نوع SFP  دارند

حال به معرفی انواع ماژول های SFP سیسکو که شامل پشتیبانی از سیم مسی Twisted pair و همچنین فیبر نوری single mode  و multi mode  است به شرح زیر میپردازیم :

1000BASE-T SFP for Copper Networks- GLC T:

به منظور پشتیبانی از شبکه های سیسم مسی به هم تابیده شده CAT5 در حداکثر مصافت 100 متر طراحی شدهو مورد استفاده قرار میگیرد.

1000BASE-SX SFP for Multimode Fiber Only GLC SX MM:

 طراحی ای ماژول طبق استاندارد IEEE 802.3z برای پشتیبانی از فیبرنوری مالتی مد با طول موج 50 μm تا مسافت 550 متر تا حداکثر 1 کیلومترصورت گرفته است.

1000BASE-LX/LH SFP for Both Multimode and Single-Mode Fibers:

این نوع از ماژول SFP طبق استاندارد IEEE 802.3z  در مسافت 10 کیلومتر بر روی شبکه های span فیبر نوری single mode  و مسفت 550 متر بر روی انواع فیبر نوریmulti mode. قابلیت کارکرد دارد.

1000BASE-EX SFP for Long-Reach Single-Mode Fibers:

این نوع از ماژول های SFP سیسکو طراحی شده برای ارتباطات دوردست با مسافت حداکثر 40 کیلومتر توسط انواع فیبر های نوری single mode که البته برای ارتباطات back to back برای کاهش قدرت لیزر نیازمند استفاده از یک آداپتور خاص 5db- در دو سر لینک میباشد .

1000BASE-ZX SFP for Long-Reach Single-Mode Fibers :

این نوع ماژول SFP مناسب برای ارتباطات با مسافت حداکثر 70 کیلومتر بر روی فیبر نوری Single Mode با شدت تابش 21db که بسته به نوع و کیفیت فیبر نوری ، افت خواهد داشت ، ولی برای ارتباطات Back to Back میبایست از کاهنده 10db به لحاظ جلوگیری از overloading استفاده نمود .

جدول مشخصات نوع فیبر نوری با پشتیبانی از انواع SFP :
SFP Port Cabling Specifications

 

جدول پارامترهای دقیق نوری :
Main Optical Parameters
جدول نام و نوع پارت نامبر های مربوط به انواع ماژول های GLC سیسکو :
محصولات GLC سیسکو SFP

 

 

 نت استاک پلت فرم فروشگاهی جهت فروش تجهیزات شبکه ، مخابرات و فناوری اطلاعات با بیش از 1200 مشتری در سرتا سر ایران با داشتن بیش از 20 نمایندگی در استان های کشور آماده خدمت رسانی میباشد. 


چت با کارشناسان در واتس آپ