نیازمندی های راه اندازی سیستم تلفنی ویپ

توسط: |آخرین به روز رسانی: 1395/11/05
به اشتراک گذاری در:

نیازمندیهای VoIP

برای داشتن یک سیستم جامع باید تمام پازل­ها را در کنار هم بچینید. بدون هر یک از قطعات مسلما کل سیستم کار نخواهد کرد. ما قصد داریم تا تیتروار شما را با این پازل­ها آشنا کنیم.

شبکه داخلی (Local Area Network)

فرض کنید با یک قایق می­خواهید از یک رودخانه عبور کنید. در راه­ اندازی سیستم تلفنی، VoIP نقش قایق و شبکه داخلی شما نقش رودخانه را خواهد داشت.

اگر شما فایل­ های بزرگی را مرتبا ارسال و دریافت می­کنید و یا اگر از برنامه­ های مبتنی بر وب سنگین استفاده می­کنید و ترافیک شبکه شما بالاست، مجبورید شبکه جداگانه­ ای برای سیستم VoIP خود ایجاد نمایید، به دلیل اینکه  شما می­بایست کیفیت سرویس (QoS) را در شبکه خود تامین نمایید.

پهنای باند بستر ارتباطی شما با خارج از شرکت چه میزان است؟

گاها شرکت­ هایی که دارای چندین شعبه هستند و یا کاربرانی دارند که بیرون از شرکت کار می­کنند نیاز است تا روی بستر IP تماس تلفنی داشته باشند. مهمترین ویژگی این ارتباط حذف هزینه و یکپارچگی ساختار تماس است. درصورتیکه نتوانید پهنای باند لازم را برای تماس­ های تلفنی تامین نمایید دچار مشکل در برقراری ارتباط، کاهش کیفیت صدا و یا حتی قطعی صدا خواهید شد. پس لازم است تا دقیقا میزان پهنای باند لازم مورد نیاز را بدانید و درصدد تامین آن باشید.

​عمده تماس ­های شما از چه نوعی است؟

آیا تماس ­های شما بیشتر با داخلی­ های درون سازمان است و یا با فواصل دور تماس می­گیرید؟ بیشتر اوقات ممکن است زمانیکه به صرفه ­جویی در هزینه­ های تلفنی فکر می­کنیم دچار اشتباه شویم. هزینه­ های تماس راه دور ما زمانی کاهش پیدا می­کند که این تماس­ها روی بستر VoIP ­باشد.

 

​خطوط تلفن مخابرات و اینکه ما چه استفاده­ ای از آن می­کنیم؟

باید به این نکته توجه داشته باشیم که کاهش هزینه­های تماس برای شرکت­های کوچک به وسیله VoIP مقدور نیست چون اصولا مجبورند تا تماس­های بیرون از شرکت را با استفاده از خطوط تلفن مخابرات انجام دهند و دلیل آن تک شعب ه­ای بودن این شرکت­ هاست. مگر اینکه بیشتر کارکنان این شرکت خارج از محل شرکت باشند و قصد داشته باشند که  تماس ­هایشان روی بستر VoIP باشد.

البته برای شرکت­ هایی با چندین شعبه نیز داشتن خط تلفن شهری لازم خواهد بود. گاها ممکن است شبکه (Network) شما دچار مشکل شده باشد و خطوط PSTN در این لحظات می­توانند جایگزین VoIP باشند که در اصطلاح به این جایگزینی Fail over می­گوییم.

برنامه شما در زمان اتفاقات ناخوشایند چیست؟

زمانی که برق برود مسلما شبکه تلفنی VoIP شما کار نخواهد کرد همچنین زمانیکه ارتباط اینترنت شما قطع گردد. پس بهتر است برای جلوگیری از این پیشامدها، هم برای اینترنت و هم برای جریان برق، سیستم پشتیبان درنظر بگیریم. سرمایه­ گذاری در بخش پشتیبان برق، اینترنت و دیگر منابع شبکه ، شاید کمی هزینه به همراه داشته باشد ولی ضروری است و مانع از ایجاد وقفه در روند کار شما خواهد شد.

اندازه و حجم تجارت شما به چه اندازه ­ای است؟

می­دانیم که حجم مشاغل و تجارت­های مختلف با هم یکسان نیست پس راه ­اندازی یک سیستم تلفنی نیز بسته به حجم کار می­تواند متفاوت باشد. گاهی در برخی کشورها درصورتیکه تعداد کارکنان کم باشد مثلا زیر 15 نفر سعی می­کنند تا از سرویس ­های ارائه شده توسط دیگر شرکت­ های سرویس دهنده VoIP استفاده کنند ولی درصورتیکه تعداد نفرات کمی بیشتر باشد می­بایست به دنبال راهکاری مناسب با تجارت خود باشید.

چه شرکتی را برای کارهای خدمات VoIP انتخاب می­کنید؟

همیشه بهتر است سراغ کسانی برویم که به عنوان مشاور می­توانند راهکاری را جلوی پای شما بگذارند. شرکت­ هایی که دارای دانش لازم و کافی باشند و تجربه خوبی در این زمینه داشته باشند می­توانند مشاور خوبی برای شما باشند. سعی کنید شرکتی را انتخاب کنید که در سرویس­ دهی از همه بهتر باشد و حتی ­المقدور دارای دفاتر یا نمایندگی در استان شما باشد.

مطمئن باشید که تجهیزات را دقیق انتخاب می­کنید.

برای کسب  این اطمینان می­توانید از راهنماهای خرید تجهیزات VoIP که در دسته­ های مختلف روی همین سایت تهیه شده است استفاده کنید. فراموش نکنید که کیفیت، صحت عملکرد، سازگاری با دیگر تجهیزات بسیار مهم خواهد بود.

بودجه­ ای که تخصیص داده­ اید چه مقدار است؟

همانطور که شاید تا به حال متوجه شده­ اید به طرق مختلفی می­توان یک سیستم تلفنی VoIP راه­ اندازی کرد و به همین دلیل هزینه ­ها می­تواند متفاوت باشد. البته نحوه پرداخت هم بسیار مهم است. برخی شرکت­ ها شرایط پرداخت نقدی را پیش گرفته­ اند، برخی شرایط اقساط ماهیانه و برخی دیگر نقد و اقساط را با هم ترکیب کرده­اند.

​برای نگهداری از سیستم چه فکری کرده­ اید؟

آیا خود به تنهایی می­توانید از سیستم VoIP مراقبت کنید. گاهی با برخی آموزش­ های کوتاه مدت به راحتی می­توان از این سیستم نگهداری کرد. البته حجم و اندازه سیستم و میزان آموزش­ های قبلی شما بسیار مهم هستند. در بسیاری از ارگان­ های متوسط و بزرگ دولتی نمی­توان به صرف داشتن آموزش­ های کوتاه مدت عهده ­دار مسئولیت این نگهداری شد ولی نگهداری سیستم تلفنی VoIP به علت امکانات کنترلی بالا بسیار راحت­ تر از سیستم­ های تلفن آنالوگ می­باشد.

نت استاک پلت فرم فروشگاهی جهت فروش تجهیزات شبکه ، مخابرات و فناوری اطلاعات با بیش از 1200 مشتری در سرتا سر ایران با داشتن بیش از 20 نمایندگی در استان های کشور آماده خدمت رسانی میباشد 

 


چت با کارشناسان در واتس آپ