آموزش ساختن Sub Interface در روتر سیسکو

توسط: نغمه ایزدی مطلق|آخرین به روز رسانی: 1397/12/05
به اشتراک گذاری در:

روتر های سیسکو
روتر های سیسکو برای ارتباطات trunk از 2 پروتکل که یکی مختص تجهیزات سیسکو و دیگری استاندارد جهانی است پشنیبانی میکنند.
اولی ISL یا همان Cisco Inter-Switch Link است که پروپایوتری سیسکو است در واقع پروتکل ‌vlan Encapsulation مختص سیسکو است که فقط توسط دستگاه های خود سیسکو و شاید بعضی دیوایس های دیگر پشتیبانی شود.
البته ISL با اقبال عمومی روبرو نشد و در حال حاضر اکثرا از پروتکل دوم به نام 802.1Q که استاندارد جهانی است استفاده میکنند. اصولا در صنعت کامپیوتر معدود استاندارهای proprietary شرکت های خاص به موفقیت نایل شد از جمله شرکت apple که سرسختانه بر سر مواضع خود ایستاد و توانست یک استاندارد اختصاصی برای خود داشته باشد و هیچ الزامی با سازگاری با دیگر تولید کنندگان نرم افزار و سخت افزار ندارد! و این خود سیاستی است بس خطر ناک برای وابسته کردن مشتری!
برای مثال پروتکل EIGRP – IGRP سیسکو که بسیار قوی تر از OSPF است باز هم به دلیل اینکه فقط توسط خود روتر های و سوئیچ های سیسکو پشتیبانی میشود در اسکیل های بزرگ استفاده نمیشود برای مثال روتینگ داخلی شبکه ایران به دلیل استفاده از دیوایس های مختلف مثلا سیسکو، هواوی، جونیپر و … و یک دست نبودن در حال حاضر بر روی OSPF قرار دارد که به نظر من از EIGRP ضعیف تر عمل میکند! که البته این خود باعث عدم وابستگی به یک سکوی خاص و برند خاص میشود.
آموزش ساختن Sub Interface در روتر سیسکو
خب با توجه به مطالب بالا dot1Q یا همان 802.1q پروتکل رایج برای vlan encapsulation است. برای کانفیگ vlan ها بر روی روتر سیسکو ابتدا یک اینترفیس را به یک پورت ترانک از سوئیچی که میخواهیم از vlan های تعریف شده روی آن استفاده کنیم متصل کرده و بدین ترتیب عمل میکنیم:


router(config)#int gig 0/0
router(config-if)#description Trunk interface
router(config-if)#exit
router(config)#int gig 0/0.10 # 10 is vlan number that determine in switch
router(config-if)#encapsulation dot1Q 10
router(config-if)#ip add 192.168.1.1 255.255.255.0
router(config-if)#exit
router(config)#int gig 0/0.20
router(config-if)#encapsulation dot1Q 20
router(config-if)#ip add 192.168.2.0 255.255.255.0
router-sub-interface
router sub interface

کافیست پورت gig 0/0 روتر به یک پورت ترانک از سوئیچ مربوطه متصل و vlan های 10-20 و .. روی آن تعریف شده باشد، هر کلاینت میباید gateway خود را IP روی اینترفیس روتر ست کند که ترافیک خارج از subnet برای route شدن به سمت روتر ارسال شود.

پلتفرم فروشگاهی نت استاک جهت فروش تجهیزات شبکه ، مخابرات و فناوری اطلاعات با بیش از 1200 مشتری در سرتا سر ایران با داشتن بیش از 20 نمایندگی در استان های کشور آماده خدمت رسانی میباشد

ذکر منبع:سیستم افزار خاورمیانه


چت با کارشناسان در واتس آپ