تنظیم و راه اندازی سیپ ترانک شاتل

توسط: حامد کوح فلاح |آخرین به روز رسانی: 1397/10/23
به اشتراک گذاری در:

تنظیم و راه اندازی سیپ ترانک شاتل، شاتل تاک

 

shateltalk-ali-babaie-design
 

سیپ ترانک در ایران توسط شرکتهای FCP ارائه میگردد. این شرکتها موظف به ارئه خطوط تلفنی همچونم شرکت مخابرات ایران هستند و از بستر اینترنت و پروتکل سیپ برای ارائه خطوط ثابت استفاده میکنند.

خیلی از شرکتها نیز در حال حاضر از تکنولوژی ویپ برای سیستم تلفنی داخل شرکت خود بهره میبرند. خطوط سیپ ترانک نیز از مزایای تکنولوژی ویپ برای انتقال خطوط استفاده میکنند، مزایایی همچون استفاده از بستر شبکه IP برای انتقال خطوط که باعث به وجود آمدن مزایای بزرگی همچن جابجایی آسان، نصب سریع و هزینه کم میگردد.

حتی شما اگر از سیستم تلفنی های نسل قدیم در داخل مجموعه خود استفاده میکنید که امکان اتصال به شبکه های ویپ را ندارند نیز میتوانید از خطوط سیپ ترانک بهره مند گردید، در این حالت استفاده از یک گیت وی ویپ میتواند به شما امکان این اتصال را بدهد.

در ادامه با نحوه تنظیم و پیاده سازی سیپ ترانک شرکت شاتل آشنا می گردیم.

تنظیم Modem ADSL

اگر از ارتباط ADSL استفاده می کنید، مودم ADSL شما می بایست در حالت Bridge قرار گیرد و کابل خروجی آن به Interface مشخصی از میکروتیک متصل گردد که در بخش میکروتیک به آن اشاره خواهد شد.

نکته: اگر قرار نیست از سرویس اینترنت این خط استفاده کنید گزینه NAT ب روی Modem شما می بایست غیر فعال گردد.

 

B2ap3 Large 1 Adsl

  تنظیمات Router Board (Mikrotik)

  • تنظیم Connection PPPOE شاتل

به دلیل آنکه از مدل ADSL خود فقط بعنوان Bridge استفاده کردید Connection ارتباط با شاتل می بایست بر روی میکروتیک برقرار گردد. برای این منظور از منوی PPP و Tab Interface و همچنین گزینه جدید یک PPPOE Client می سازیم که طبق دو تصویر زیر آن را تنظیم خواهید کرد.

 

B2ap3 Large 2 Ppp 1

 

 همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید در گزینه Interface مقدار Ether 2 انتخاب شده است، این همان Port ای است که کابل مودم ADSL به آن متصل گردیده است.

  

B2ap3 Large 2 Ppp 2

 

همانطور که در تصویر می بینید نام کاربری و رمز عبور داده شده از سوی شاتل را در اینجا می بایست درج کنید.

پس از ساخت در منوی Status میتوانید ببینید ارتباط شما برقرار شده یا خیر.

  • تعریف IP Gateway

در این مرحله می بایست IP Gateway داده شده از سوی شاتل را بر روی یک Interface از میکروتیک تنظیم کنیم، برای این منظور به منوی IP رفته و گزینه Address List را انتخاب کنید.

 

B2ap3 Large 3 Address 1
 

 

همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید پس از ساخت ارتباط PPPOE یک آدرس از سمت شاتل به صورت خودکار بر روی میکروتیک ما تنظیم شده است، حال با زدن دکمه Add ، Gateway خود را به همراه Subnet Mask به لیست همانند شکل زیر اضافه می کنیم.

 

B2ap3 Large 3 Address 2
  
  • نوشتن Route به سمت شاتل

در ایمیل ارسالی از سوی شاتل برای شما که حاوی اطلاعات IP Address بوده است، اطلاعات دو Route نیز داده شده است که می بایست بر روی سیستم نلفنی اعمال گردد، آن دو Route بر روی میکروتیک شما نیز می بایست ایجاد گردد. برای این منظور به منوی IP / Route List رفته و دکمه Add را می زنیم. همانند دو شکل زیر دو مسیر برای دو محدوده IP Address ، 185.73.1.0/24 و 192.168.9.0/24 را تعریف می کنیم.

 

B2ap3 Large 4 Route 1
   
B2ap3 Large 4 Route 2

 

تنظیمات سیستم تلفن استریسک (ایزابل)

  • اختصاص دو IP Address به ایزابل

سیستم تلفنی شما می بایست دو IP Address داشته باشد که برای این منظور نیاز به دو کارت شبکه نیز دارید. یکی از یان دو IP طبیعتا IP شبکه Local شما و برای اتصال گوشی های داخل شرکت شما استفاده خواهد شد و دیگری IP ارسالی توسط شرکت شاتل ایت که می بایست بر روی شبکه دوم ایزابل شما تنظیم گردد.

برای محیط ماشین های مجازی که به راحتی می توانید یک کارت شبکه جدید به ماشین خود تخصیص دهید اما برای کامپیوتر یا سرور می بایست یک کارت شکبه فیزیکی و اکسترنال خریداری کنید. برای تنظیم IP بر روی کارت های شبکه راه های زیادی وجود دارد ام یکی از ساده ترین آنها دستور nmtui است که بر روی کنسول لینوکس با وارد کردن آن وارد یک محیط گرافیکی شده و میتوانید IP ها را همانند شکل های زیر وارد کنید.

 

B2ap3 Large 5 Network 1
    
B2ap3 Large 5 Network 2

 

  • تعریف Route بر روی لینوکس سیستم تلفنی

همانطور که در بخش میکروتیک دو Route ارسالی توسط شاتل را در میکروتیک تعریف کردیم، می بایست بر روی سیستم عامل لینوکس سیستم تلفنی خود نیز این دو Route را اضافه کنیم. دستور اضافه کردن این دو مسیر به لینوکس به شرح زیر است.

به جای کلمه Gateway ، IP Gateway خود را قرار دهید:

ip route add 185.73.1.0/24 via Gateway
ip route add 192.168.9.0/24 via Gateway

این دو دستور باید یکی یکی بر روی کنسول لینوکس تایپ شده و سپس Enter زده شود.

نکته: برای اینکه با هر بار Reboot کردن سیستم این دو دستور از بین نروند و نیاز به وارد کردن مجدد آنها نباشد، این دو دستور را در فایل زیر نیز وارد نمایید، برای این کار می توانید از برنامه Winscp استفاده نمایبد. مسیر فایل:

/etc/rc.d/rc.local

B2ap3 Large 6 Linux Route 1

 

  • تنظیمات Trunk شاتل در محیط وب

در محیط وب ایزابل، الستیکس و یا Free PBX خود به بخش ساخت ترانک می روید و در این قسمت با اطلاعات زیر یک ترانک می سازید، اطلاعات زیر را در بخش PEER Details  می بایست وارد نمایید.

نکته: IP سرور ساتل معمولا ثابت و به مقدار مشخص شده در زیر است.

نکته: در قسمت Out Bound Caller ID می بایست شماره خط خود را به همراه شماره کد شهر خود که در واقع همان Number شما است را حتما وارد نمایید.

host=185.73.1.4
type=peer
qualify=yes
context=from-trunk

B2ap3 Large 7 Issabel 1

 

ذکر منبع: www.voipiran.io

 

پلتفرم فروشگاهی نت استاک جهت فروش تجهیزات شبکه ، مخابرات و فناوری اطلاعات با بیش از 1200 مشتری در سرتا سر ایران با داشتن بیش از 20 نمایندگی در استان های کشور آماده خدمت رسانی میباشد


چت با کارشناسان در واتس آپ