سیستم صوتی تحت شبکه

توسط: اتصال صوت|آخرین به روز رسانی: 1400/10/11
به اشتراک گذاری در:

سیستم صوتی تحت شبکه


تعریف سیستم صوتی :
سیستمی جهت ارسال و پخش پیام و یا محتوای صوتی بیشتر پیام های صوتی ارسال شده در سیستم های صوتی جهت فراخوانی افراد ، پخش پیام های هشدار ، موزیک ، رادیو، اذان و موارد مشابه می باشد.


سیستم صوتی بر اساس نوع تکنولوژی به دو دسته تقسیم می گردد :
1.    سیستم صوتی آنالوگ/سنتی
2.    سیستم صوتی تحت شبکه

برای بررسی کالاهای مورد نیاز سیستم پیجینگ می توانید اینجا کلیک کنید 


سیستم صوتی آنالوگ
در سیستم صوتی آنالوگ تمامی اجزا و زیرساخت آنالوگ می باشند. کابل کشی ها از نوع سیم صوتی مسی می باشد. اصولا در سیستم آنالوگ برای تغذیه ی بلندگو ها از آمپلی فایر استفاده می شود که در توان های مختلفی در بازار ارائه می شود. توان آمپلی فایر ها با مجموع توان بلندگوهایی که به آن متصل است در ارتباط می باشد ، به طور مثال اگر 10 بلندگوی ستونی با توان 20 وات داشته باشید می بایست از یک آمپلی فایر حداقل 200 وات استفاده نمائید.


در سیستم صوتی آنالوگ از بلندگو های سقفی ، ستونی و یا شیپوری استفاده می شود که از طریق کابل های مسی به آمپلی فایر متصل می گردد. وظیفه ی اصلی آمپلی فایر در سیستم های آنالوگ تقویت صدا می باشد . یکی دیگر از وظایف آمپلی فایر های آنالوگ زون بندی و یا تفکیک کردن بلند گو ها می باشد که گاها وظیفه زون بندی به عهده ی زون سلکتور می باشد.  به طور مثال هریک از طبقات یک ساختمان را می توانیم به عنوان یک زون مستقل در نظر بگیریم و به صورت جداگانه و یا باهم صدا را پخش نمائیم.


در آمپلی فایر های آنالوگ ، نحوه ی تفکیک و یا زونبندی از طریق دکمه های تعبیه شده روی آن صورت می گیرد و اپراتور در زمان استفاده می تواند زون ها را انتخاب نماید. تعداد زون های قابل تفکیک در آمپلی فایر های آنالوگ حداقل 2 و حداکثر 10 می باشد. برخی از آمپلی فایر ها دارای ورودی های مختلفی نظیر ورودی میکروفون ، USB برای پخش موزیک ، DVD Player نیز هستند.


سیستم صوتی تحت شبکه
سیستم صوتی تحت شبکه چهره ای مشابه سیستم صوتی آنالوگ دارد با این تفاوت که کابل کشی شبکه جایگزین کابل مسی می گردد. بلندگو ها و آمپلی فایر ها تحت شبکه می باشند. بلندگو های تحت شبکه دارای آمپلی فایر داخلی هستند و نیازی به وجود آمپلی فایر مستقل نمی باشد. شاید بپرسید دلیل وجود آمپلی فایر تحت شبکه چیست؟
بسیاری از سازمان ها به دو دلیل از آملی فایر تحت شبکه استفاده می نمایند. دلیل اول این است که قبلا کابل کشی آنالوگ انجام داده اند و بلندگوی آنالوگ نصب کرده اند و اکنون به دنبال تبدیل سیستم پیجینگ خود به IP هستند که با خرید آمپلی فایر های تحت شبکه می توانند بلندگوی های آنالوگ خود را به سیستم IP متصل نمایند.


با توجه به اینکه پروتکل مورد استفاده در سیستم صوتی تحت شبکه SIP می باشد لذا می توان آمپلی فایر ها را در مراکز تلفن و یا سیستم مانیتورینگ صوتی مبتنی بر SIP به عنوان یک کلاینت رجیستر کرد. با توجه به محدودیت های پردازنده در آمپلی فایر های تحت شبکه می توان صرفا دو زون مستقل ایجاد کرد. دلیل دوم استفاده از آمپلی فایر های تحت شبکه ،قیمت بلندگو های تحت شبکه می باشد که نسبت به بلندگو های آنالوگ قیمت بالاتری دارند ولی با توجه به قیمت مس و هزینه های نگهداری کابل کشی آنالوگ در صورتی که قصد کابل کشی آنالوگ را دارید ، به آسانی و با یک محاسبه سر انگشتی می توانید متوجه هزینه بالاترسیستم صوتی آنالوگ شوید.


سیستم صوتی تحت شبکه و اتصال به مراکز تلفن تحت شبکه
 در بسیاری از شبکه های ویپ نیاز به اتصال سیستم صوتی آنالوگ با سیستم تلفن ویپ و یا ایجاد سیستم صوتی مبتنی بر شبکه مورد نیاز می باشد. در ادامه به دو شیوه معمول در سیستم صوتی خواهیم پرداخت .
به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می توان سیستم صوتی تحت شبکه رومیزی را توسط یک IP PBX و تلفن های ویپ ایجاد کرد و یا کار را به نحوی گسترش داد که بتوان بلندگو ها و آمپلی فایر هایی که از پروتکل SIP بهره مند هستند را به کاربرد.
 
 
سیستم های صوتی تحت شبکه حرفه ای 
در ظرفیت های بالاتر سیستم صوتی حتما نیاز به ادوات قوی تری داریم مثلا آمپلی فایر ، بلندگو و اینترکام هایی که توان بیشتری برای فراخوانی و یا پخش فایل صوتی دارند. امروزه مارک های مختلفی در دنیا برای سیستم صوتی وجود دارند که این تجهیزات را تولید می کنند . برند هایی مثل مگاتل ، والکوم و سایبر دیتا که ساخت تایوان ، آمریکا و کانادا هستند نمونه های از این برند ها می باشند. اکثر تجهیرات صوتی تحت شبکه PoE هستند و تنها دارای یک پورت شبکه هستند. از استاندارد SIP استفاده می کنند و قابل رجیستر شدن در تمامی مراکز تلفنی استاندارد دنیا هستند. یکی دیگر از شرکت های تولید کننده تجهیزات سیستم صوتی تحت شبکه ، شرکت اتصال صوت می باشد .

برای بررسی کالاهای مورد نیاز سیستم پیجینگ می توانید اینجا کلیک کنید 
 
همانطور که در تصویر فوق می ببینید برای کنترل و مانیتور کردن تجهیزات سیستم صوتی تحت شبکه از سرور مانیتورینگ استفاده می کنیم . آپلود کردن موزیک ، پخش اذان خودکار ، زونبندی بلندگو ها و آمپلی فایر ها و تعریف اپراتور ها و اینترکام ها از طریق سیستم مانیتورینگ انجام می شود . تجهیزات IP به صورت مستقیم در پنل سیستم مانیتورینگ تعریف می گردد . برای استفاده از بلندگو های آنالوگ از آمپلی فایر تحت شبکه استفاده می کنیم و اگر آمپلی فایر آنالوگ داشته باشیم می توانیم از طریق قراردادن مبدل آنالوگ به SIP ، و رجیستر کردن این مبدل در پنل مانیتورینگ از آن به عنوان یک آمپلی فایر تحت شبکه استفاده نمائیم .  
  
مزایای استفاده از صوتی تحت شبکه
•    قابلیت گسترش آسان
•    کاهش کابل کشی
•    امکان اتصال به خطوط تلفن شهری
•    امکان استفاده از تلفن های رومیزی به عنوان پیجر
•    سهولت مدیریت
•    امکان اتصال از طریق وب سرویس به سامانه های نرم افزاری

 

 

برای بررسی کالاهای مورد نیاز سیستم پیجینگ می توانید اینجا کلیک کنید 


چت با کارشناسان در واتس آپ