بررسی پروتکل HSRP

توسط: hushplus.ir|آخرین به روز رسانی: 1397/11/27
به اشتراک گذاری در:

همانگونه که گفته شد پروتکل HSRP، پروتکلی اختصاصی برای دستگاه های سیسکو بوده که برروی اغلب سوئیچ های این شرکت قابل استفاده است. توسط این پروتکل می توان یک دسته از گروه ها با نام Standby Group تعریف کرد و در هرکدام از این گروه ها موارد زیر قابل تعریف است:
روتر فعال (Active Router)
روتر پشتیبان (Standby Router)
روتر مجازی (Virtual Router)
هر روتر دیگری که در شبکه محلی قرار گرفته باشد.
از جمله مواردی که در هنگام استفاده از این پروتکل مد نظر است، داشتن تنها یک روتر فعال در آن واحد برای هدایت ترافیک های کاربر می باشد و سایر روتر هایی که در شبکه قرار دارند در حالت غیرفعال قرار خواهند داشت. در شکل زیر این موضوع قابل مشاهده می باشد.

        

بررسی پروتکل HSRP
در هریک از گروه ها حداقل دو روتر نیاز بوده که شامل روتر فعال و روتر پشتیبان می باشد. نحوه تعامل بین روتر ها به صورت پیام های Multicast است و این پیامها با نام Hello Packte شناخته می شوند.
حتما بخوانید: آموزش سیسکو به زبان فارسی پیاده سازی NAT از نوع ایستا و پویا
در این پیام ها اطلاعات لازم برای انتخاب روترهای فعال و غیرفعال وجود دارد. در صورتی که روتر پشتیبان پیامهای پاسخ Hello را دریافت نکند، عملیات تغییر روتر فعال اتفاق میافتد. شکل زیر بیانگر این موضوع می باشد.

بررسی پروتکل HSRP

روتر مجازی
در هنگام استفاده از پروتکل HSRP یک روتر مجازی ایجاد شده که دارای آدرس MAC و آدرس IP مجازی است. آدرس IP که به صورت مجازی میباشد به راحتی قابل تنظیم است اما آدرس MAC در روتر مجازی دارای یک سری نکات میباشد.
۲۴ بیت اول از آدرس MAC مربوط به شرکت سازنده دستگاه بوده و ۱۶ بیت دیگر نشاندهنده این است که این آدرس مربوط به HSRP است و ۸ بیت انتهایی نمایانگر شماره گروه (یا همان Standby Group) میباشد.
برای درک بهتر این موضوع به آدرس MAC زیر توجه کنید:
۰۰۰۰.۰c07.ac0a
این آدرس به سه قسمت زیر تقسیم میشود:
۲۴ بیت اول (۰۰۰۰:۰c): نشان دهنده شماره های است که مربوط به شرکت سیسکو میباشد.
۱۶ بیت بعدی (۰۷:ac): نشان دهنده ID بوده که شرکت سیسکو برای HSRP درنظر گرفته است.
۸ بیت انتهایی (۰a): نشان دهنده ID مربوط به گروه (یا Standby Group) است.

تایمرهای موجود در HSRP
یکی از موارد مهم در پروتکل HSRP وجود تایمر میباشد چراکه با استفاده از آن پروتکل تشخیص میدهد که روتر فعال دچار مشکل شده است یا خیر. انواع تایمرهایی که در این پروتکل مورد استفاده قرار گرفته است شامل: Hello، Hold، Active و Standby.
تایمر Hello
این تایمر نشاندهنده بازه زمانی است که روترها پیام های Hello را بین یکدیگر تبادل میکنند. به صورت پیش  فرض این بازه زمانی ۳ ثانیه است. تغییر این مدت زمان امکان پذیر است اما توجه داشته باشید که اگر این بازه زمانی را کمتر کنید بار اضافی به روترها اعمال شده و باعث هدر رفت منابع میشود.
این بازه زمانی با واحد میلی ثانیه سنجیده و تنظیم میشود. توجه داشته باشید که افزایش مدت این بازه تاثیر مستقیم در تشخیص خطا دارد.
تایمر Hold
این بازه زمانی مربوط به مدت زمانی است که روتر پشتیبان تشخیص میدهد روتر فعال دچار مشکل شده است. شرکت سیسکو توصیه کرده است که نهایتا مدت این بازه ۳ برابر تایمرHelloباشد. به صورت پیشفرض مدت زمان این تایمر ۱۰ ثانیه است. در صورتی که تایمر Hello را تغییر دهید باید تایمر Hold را متناسب با آن نیز تغییر دهید.
تایمر Active
تایمری است که با استفاده از آن میتوان وضعیت روتر فعال را مورد بررسی قرار داد. این تایمر در زمانی که پکت Hello از روتر فعال دریافت میشود، ریست خواهد شد.
تایمر Standby
تایمری است که با استفاده از آن میتوان وضعیت روتر پشتیبان را مورد بررسی قرار داد. این تایمر در زمانی که پکت Hello از روتر پشتیبان دریافت میشود، ریست خواهد شد.
از آنجایی که در سناریوهای واقعی مدت زمان ۱۰ ثانیه برای تایمر Hold بسیار زیاد است میتوانید تایمرهای Hello و Hold را به ترتیب برابر با ۲۰۰ و ۷۰۰ میلی ثانیه است.
دستوری که با استفاده از آن میتوان این تایمرها را تغییر دهید به صورت زیر است:
config-if)#Standby 1 timers msec 200 msec 700)

 
نقش روترها در گروه ها
همانگونه که در قبل اشاره شد تمام روترهایی که در گروه ها قرار میگیرند دارای یکی از نقش های: روتر فعال، روتر پشتیبان و سایر روترها هستند. در ادامه این نقش ها را بیشتر مورد بررسی قرار میدهیم.
روتر فعال (یا Active Router)
روتری است که وظیفه هدایت کردن کلیه ترافیک کاربران را به عهده دارد. در حقیقت کلیه ترافیک های ارسالی و دریافتی به سمت این روتر از طریق روتر مجازی صورت میپذیرد.
روتر پشتیبان (یا Standby Router)
این روتر به عنوان پشتیبان برای روتر فعال عمل کرده و وظیفه اصلی اش بررسی وضعیت روتر فعال میباشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل وارد عمل شده و ترافیک کاربران را هدایت نماید.
سایر روترها
در گروه ها میتوان روترهایی نیز اضافه کرد که نه از نوع روتر فعال و نه از نوع روتر پشتیبان باشند. وظیفه اصلی این روترها رسد کردن وضعیت پکت های Hello میباشد. این روترها قادر به مسیریابی پکت هایی که از سمت روتر مجازی ارسال و دریافت می شوند نبوده و تنها زمانی که قادر به انجام این کار هستند که به عنوان روتر پشتیبان و یا روتر فعال انتخاب شوند.

 
ویژگی Interface Tracking
با توجه به موارد گفته شده در این پروتکل اگر روتر فعال دچار مشکل شود، روتر پشتبان وارد عمل شده و هدایت بسته های کاربر را به عهده میگیرد. اما اگر که لینک ارتباطی بین روتر و اینترنت دچار مشکل شود همچنان روتر فعال سعی در ارسال و دریافت داده ها داشته که این موجب بروز قطعی در شبکه خواهد شد.
برای حل این مشکل از Interface Tracking استفاده شد که پکت های Hello را نیز براساس لینک ارتباطی بین روتر و اینترنت ارسال میکند و در صورتی که لینک ارتباطی مشکل داشته باشد روتر پشتبان وارد عمل میشود. در شکل زیر این موضوع قابل مشاهده میباشد.

ذکر منبع:Hush plus

 

 

پلتفرم فروشگاهی نت استاک جهت فروش تجهیزات شبکه ، مخابرات و فناوری اطلاعات با بیش از 1200 مشتری در سرتا سر ایران با داشتن بیش از 20 نمایندگی در استان های کشور آماده خدمت رسانی میباشد

 

 


چت با کارشناسان در واتس آپ