ساختار فایل استریسک

توسط: نت استاک|آخرین به روز رسانی: 1398/08/18
به اشتراک گذاری در:

ساختار فایل استریسک

استریسک سیستم پیچیده و بزرگی است، هر زیر قسمت از این سیستم بزرگ با برخی فایل ها سرو کار دارد، این فایل ها ممکن است فایل های صوتی، پیکربندی، ذخیره سازی و یا با موارد استفاده دیگر باشند، به هر حال اگر می خواهید یک  Asterisk باشید باید جای این فایل ها و کاربرد آنها را بدانید، در ادامه به سراغ یکسری از پوشه های پرکاربرد می رویم، توجه داشته باشید.

 فایل‌های پیکربندی استریسک (Asterisk)

قلب استریسک (Asterisk) شما در پوشه /etc/asterisk می تپد، بعد ها خواهید دید هر تغییری در سیستم تلفنی خود بخواهید بدهید که از طریق محیط گرافیکی الستیکس (Elastix) امکان پذیر نباشد باید به سراغ این پوشه بیایید.   فایل‌های این پوشه عبارتند از extensions.conf، sip.conf، modules.conf، و ده‌ها فایل دیگر که پارامترهایی را برای کانال‌ها، منابع، ماژول‌ها، و توابعی متنوعی تعریف می‌کنند که ممکن مورد استفاده قرار گیرند.

 ماژول‌های استریسک (Asterisk)

ماژول‌های آستریسک معمولاً در پوشه /usr/lib/asterisk/modules نصب شده اند. شما بطور نرمال نباید با این پوشه سر و کار داشته باشید؛ با این حال، گاهی اوقات دانستن اینکه ماژول‌ها در کجا قرار دارند، مفید خواهد بود. خوب قبلا با این فولدی آشنا شدیم، البته منظور من در کتاب دیگر من Elastix Easy است و در بخشی که قصد داشتیم کدک های g729 و g723 را نصب کنیم، اگر به یاد بیاورید ماژول این 2 کدک (Codecs) را دریافت و در این پوشه قرار می دادیم، البته خیلی با این پوشه سروکار نداریم.

 فایل های صوتی

تمامی فایل های صوتی مورد استفاده در سیستم تلفنی الستیکس (Elastix) درشاخه /var/lib/asterisk/sounds قرار دارد، اگر به این پوشه نگاه بیاندازید می بینید زبان های گوناگون برای خود یک زیر شاخه جداگانه دارند، همچنین در این پوشه یک زیر پوشه ای است به نام custom که محل قرار گیری فایل هایی است که شما از طریق محیط گرافیکی الستیکس (Elastix) و بخش ضبط مکالمات (System Recordings) بارگزاری (Upload) کرده اید.

دقت کنید اگر می خواهید فایل های خودتان را جایگزین فایل های جاری نمایید حتما این فایل ها باید نام مشابه داشته باشند.

 پوشه Spool

پوشه Spool جایی است که لینوکس فایل‌هایی را که بطور متناوب در حال تغییر هستند، یا بوسیله پردازنده‌های دیگر در زمان دیگر پردازش خواهند شد، ذخیره می‌کند. برای مثال، تحت لینوکس کارهای پرینت و ایمیل‌های معوقه بطور نرمال در Spool نوشته می‌شوند تازمانیکه پردازش شوند.

در ارتباط با الستیکس (ELastix)، Spool برای ذخیره آیتم‌های گذرا همچون پیام‌های صوتی، ضبط تماس‌ها، فایل‌های تماس، و موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پوشه در مسیر /var/spool/asterisk قرار دارد، زیر پوشه های مهم آن monitor و voice mail است که به ترتیب برای نگهداری مکالمات ضبط شده و صندوق صوتی استفاده می شود.

  پوشه لاگ ها

مسیر /var/log محل قرار گیری لاگ های برنامه های مختلف در سیستم عامل لینوکس می باشد، وقتی به این به داخلی این پوشه نگاه می کنید نام های آشنایی را خواهید دید، به طور مثال:

لاگ استریسک(Asterisk):

لاگ فایل سیستم تلفنی Asterisk در شاخه /var/log/asterisk و در فایل full نگهداری می شود، در فصلی مجزا در باره نحوه خواندن و یا کم و زیاد کردن جزئیات این لاگ بحث خواهیم کرد.

لاگ الستیکس(Elastix):

در واقع شما برای بررسی اتفاقات تلفنی از لاگ استریسک (Asterisk)استفاده می کنید و خود الستیکس(Elastix) لاگی برای اتفاقات تلفنی ندارد، اما در پوشه /var/log/elastix برخی فعالیت های خود را ثبت می کند همانند برخی اطلاعات مخصوص ایمیل سرور Postfix و یا یک لاگ فایل برای ورود و خروج و گشت و گزار کاربران در داخل محیط گرافیکی وب خود دارد.

  پوشه محیط وب

الستیکس برای وب سرور خود از برنامه Apache استفاده می کند و مسیر زیر شاخه آن /var/www/html/ می باشد، در واقع تمامی برنامه هایی که دارای محیط گرافیکی تحت وب هستند، در این قسمت حداقل یک زیر شاخه برای خود دارند. شما در این قسمت می توانید به راحتی محیط گرافیکی تحت وب الیتیک خود را تغییر دهید که با برخی از این تغییرات در آینده آشنا خواهیم شد، از زیر شاخه های مهم این پوشه می توان به /var/www/html/admin اشاره کرد که همان برنامه Freepbx است و یا زیر شاخه /var/www/html/a2billing که برنامه A2Billing در آن قرار دارد و همچنین /var/www/html/mail که زیر شاخه برنامه round cube می باشد.

 

مرجع مقاله : ویپ ایران


چت با کارشناسان در واتس آپ