چگونه از الستیکس به ایزابل مهاجرت کنیم؟

توسط: ویپ ایران|آخرین به روز رسانی: 1398/06/31
به اشتراک گذاری در:

چگونه از الستیکس به ایزابل مهاجرت کنیم؟

همانطور که میدانید ایزابل نام ادامه پروژه الستیکس است که توسط چند گروه و شرکت معتبر و فعال در زمینه سیستم های تلفنی توسعه پیدا میکند. نسخه ها ی قدیمی الستیکس میبایست به آخرین نسخه پایدار ایزابل ارتقاء پیدا کنند. این امر میتواند به راحتی انجام شده و یا دارای ایرادات بسیاری باشد، در این مقاله سعی میشود شما با اشکالات رایج و همچنین طریقه انتقال درست آشنا شوید.

ویپ ایران نماینده رسمی ایزابل در ایران می باشد و با پیگیری مقالات همیشه دانش خود را در این زمینه به روز نگه دارید.

مشکلات رایج به هنگام انتقال از الستیکس به ایزابل

- خطا در ساختار فایل پشتیبانی ساخته شده

- برخورد با خطا به هنگام انتقال دیتابیس

- خطا های دسترسی به بخشهای مختلف سیستم

- از دست رفتن اطلاعات ماژولهای نصب شده بر روی سیستم قبلی

- داشتن مشکلاتی با تنظیمات تلفنی سیستم

- بروز مشکل به دلیل یکسان نبودن رمز های دیتابیس

مرحله اول انتقال، آشنایی با بخشهای مختلف سیستم الستیکس

در ابتدا باید سیستم تلفنی الستیکس مبدا را به طور کامل بررسی کنید، بخشهای مختلفی دارای اهمیت است. به طور مثال چه ماژولهایی نصب شده است، چه بخشهایی از سیستم دارای تنظیمات است، از سرور فکس استفاده شده است یا نه و...

مرحله دوم انتقال، آشنایی با بخشهای مختلف پشتیبان گیری در الستیکس

این مرحله حاوی شش قسمت متفاوت است که میبایست با دقت به آنها توجه کنید.

  • پشتیبانگیری از ماژولها و لایسنس های احتمالی

از هر ماژول میبایست به طور جداگانه پشتیبان گرفته شود و نکته ای که بسیار مهم است بحث انتقال لایسنس به سرور جدید است. به طور مثال برای ماژول FOP2 میتوان از دو دستور زیر استفاده نمود:

/Usr/local/fop2/fop2_server –test

/usr/local/fop2/fop2_server –revoke

همچنین در نظر داشته باشید برخی ماژولها از اطلاعات استریسک نیز استفاده میکنند و میبایست علاوه بر ماژول اطلاعات استریسک را نیز منتقل کنید.

  • از الستیکس خود پشتیبان بگیرید.

برای این کار به منوی SYSTEM > BACKUP/RESTORE  رفته و موارد لازمه را انتخاب کنید اما توسعه میشود دو مورد زیر را حتما در نظر بگیرید.

  1. هیچ گاه پشتیبان کلی نگیرید. گرفتن یک پشتیبان کامل با تمامی گزینه ها که ممکن است اصلا مورد استفاده نباشند باعث حجیم شدن فایل پشتیبان شما میگردد و این امر احتما بروز خطا را افزایش میدهد.
  2. دو گزینه VOICEMAILS و MONITORS  را انتخاب نکنید، این دو گزینه همان فایل های صندوق صوتی و مکالمات ضبط شده سیستم شماست که دارای حجم بسیار بالایی است و ریسک خطا در پشتیبان گیری شما را بالا میبرد. این دو گزینه را میتوانید به راحتی با انتقال فولدر آنها پشتیبان بگیرید. این دو فولدر در مسیر زیر قرار دارند:

/VAR/SPOOL/ASTERISK

  1. گزینه MENUS AND PERMISSIONS را در هنگام پشتیبان گیری انتخاب نکنید، این گزینه مربوط به اطلاعات کاربران محیط وب است و بازگرداندن این اطلاعات بر روی سرور جدید ممکن است ایزابل را دچار اختلال کند.
  2. اگر پیامهای صوتی فارسی را نصب نموده اید میبایست به صورت دستی پشتیبان بگیرید، برای این کار کافی است پوشه مربوطه را از مسیر زیر برداشته و به ایزابل جدید منتقل کنید.

/VAR/LIB/ASTERISK/SOUNDS

 

 

B2ap3 Large Pasted Image 0
 

مرحله سوم انتقال، نصب سیستم تلفنی ایزابل

همیشه از آخرین ایزوی ارائه شده بر روی سایت ISSABEL.ORG و یا ISSABEL.IR برای نصب استفاده نمایید. چند نکته مهم برای نصب وجود دارد که عبارتند از:

  1. در هنگام نصب ایزابل دقت نمایید که رمزهای جدید قرار داده شده همانند سیستم الستیکس قبلی شما باشد، رعایت این امر بخصوص در مورد رمز دیتابیس الزامی میباشد.
  2. ترجیحا از همان IP آدرسی که بر روی سیستم تلفنی الستیکس قرار داشت استفاده نمایید.
  3. توصیه میشود سیستم ایزابل خود را در همان ابتدا به روز رسانی کنید.

مرحله چهارم انتقال، انتقال پشتیبان

به دو صورت میتوانید فایل پشتیبان را به ایزابل جدید منتقل کنید.

  1. از طریق منوی backup/restore و دکمه upload
     
  2. از طریق انتقال فایل پشتیبان به مسیر /var/www/backup

پس از قرارگیری فایل پشتیبان میتوانید با زدن دکمه migrate from elastix روند بازگرداندن را اجرا نمایید.

 

B2ap3 Large Migration Elastix Issabel Interface Single Click

 در انتهای این روند خروجی کارهای انجام شده را مشاهده میکنید.

 

–PLEASE WAIT UNTIL PAGE RELOADS–

Openning backup file… OK

Elastix Version OK

FreePBX Version OK

Backing up actual configuaration to /var/spool/issabel_migration.1515629243… OK

Restoring Asterisk DB… ERROR 1062 (23000) at line 423: Duplicate entry ‘1506766190.1105’ for key ‘PRIMARY’

FAIL

Restoring Asterisk files… OK

Restoring Web DBs… OK

Restoring Asterisk Sound files… OK

Restoring astdb… OK

Restoring MOH files… OK

Restoring Enpoint configs… OK

Restoring Faxes… OK

Restoring Emails… OK

Restoring Monitor files… FAIL

Restoring Voicemail files… FAIL

Updating IssabelPBX module: cidlookup  Done

Updating IssabelPBX module: core  Done

Updating IssabelPBX module: framework  Done

Updating IssabelPBX module: fw_ari  Done

Updating IssabelPBX module: pbdirectory  Done

Updating IssabelPBX module: phpagiconf  Done

Updating IssabelPBX module: printextensions  Done

Updating IssabelPBX module: restart  Done

Updating IssabelPBX module: speeddial  Done

Updating IssabelPBX module: cidlookup  Done

Updating IssabelPBX module: core  Done

Updating IssabelPBX module: pbdirectory  Done

  

مرحله پنجم انتقال، بازگرداندن فایلهای صوتی به سیستم جدید

در این مرحله میبایست پیامهای صندوق صوتی و مکالمات ضبط شده و پیامهای قرار گرفته شده بر روی سیستم الستیکس را که به صورت دستی پشتیبان گرفته ایم به سیستم ایزابل منتقل کنیم. برای این امر کافیست سه پوشه مذکور را به سه مسیر زیر منتقل کنید:

/var/spool/asterisk/monitor

/var/lib/asterisk/sounds

/var/spool/asterisk/voicemail

مرحله ششم انتقال، بررسی درستی کارکرد سیستم

در این مرحله میبایست بخشهای مختلف سیستم تلفنی ایزابل خود را تست و بررسی نمایید، توصیه میشود قبل از انجام هرگونه تست  یک بار بر روی دکمه  apply configuration کلیک نمایید.

توصیه های مهم

- همیشه تغییر سیستم را در زمانی انجام دهید که فرصت لازم برای اقدام در بدترین شرایط را داشته باشید.

- همیشه از آخرین نسخه ایزابل برای نصب استفاده کنید و حتی با yum ̣update به روزرسانی کنید.

- همیشه به یاد داشته باشید به پشتیبانی که هرگز تست نکردید، اعتماد نکنید.

 

مرجع مقاله : ویپ ایران


چت با کارشناسان در واتس آپ