دلایل به وجود آمدن Double Talk ( بریده بریده شدن صدا) در گیتوی های ویپ

دلایل به وجود آمدن Double Talk ( بریده بریده شدن صدا) در گیتوی های ویپ

 

دلایل به وجود آمدن Double Talk ( بریده بریده شدن صدا) در گیتوی های ویپ

یکی دیگر از عمده مشکلات کاربران سیستم های VoIP ، بریده بریده شدن صدا در حین مکالمات همزمان در بستر خطوط شهری می باشد. به این معنی که در زمان برقراری تماس های داخل شبکه ، از کیفیت صدای مطلوبی برخوردار بوده اما به محض استفاده از خطوط شهری دچار افت کیفیت در مکالمات همزمان (صحبت کردن طرفین در یک زمان واحد) می شوند.

double talk

 

شرکت فناوران رهیاب سیستم آسیا به عنوان نماینده رسمی شرکت نیوراک در ایران همواره در جهت ارتقاء کمی و کیفی محصولات این شرکت در ایران ، نهایت تلاش خود را انجام میدهد. به همین منظور، پس از دریافت گزارش هایی مبنی بر بروز مشکل Double talk در برخی از مناطق مخابراتی که از گیتوی های ویپ استفاده می کردند. بررسی های فنی دقیقی توسط تیم فنی شرکت فراسا به عمل آمد، و این مشکل از ابعاد گوناگونی بررسی و آنالیز شد.  لازم به ذکر است که در بررسی این مشکل تیم فنی شرکت فناوری نیوراک نیز حضور مستقیمی داشته است.  در نهایت با آنالیز  به عمل آمده از مراکز مخابراتی مختلف، دلیل اصلی بروز پدیده، بریده بریده شدن صدا حین مکالمات همزمان طرفین در بستر خطوط شهری مربوط به ولوم صدای دریافتی از مخابرات می باشد. به این معنی که در برخی از مراکز مخابراتی ، ولوم ارسالی از طرف مخابرات به نسبت ولوم ارسالی از سمت شبکه VoIP،  به میزان قابل توجهی پایین تر  می باشد. همان طور که در توضیحات دلایل بوجود آمدن اکو  ذکر شد ، استاندارد نبودن خطوط شهری و عدم تطبیق امپدانس بین شبکه های TDM و IP باعث بروز مشکل در عدم تشخیص صحیح در الگوریتم Echo Cancelation می شود که در این مورد خاص الگوریتم های بیان شده به اشتباه ولوم ورودی رو به عنوان اکو صدای خروجی تشخیص داده و آن را حذف می کنند ، این امر، باعث بریده بریده شدن صدا می شود (به دلیل حذف  قسمت هایی از مکالمه  که به اشتباه توسط الگوریتم حذف اکو به عنوان اکو تشخیص داده شده است)

با بررسی های انجام گرفته شده توسط فایل های استخراج شده از سیستم هایی که با این مشکل مواجه هستند ، مشاهده شده است که استاندارد تعیین شده جهت پارامترهای امپدانس و ولوم صدای ارسالی از طرف مراکز مخابراتی (که عمدتا از خطوط PCM برای ارائه خدمات استفاده می کنند) رعایت نشده است.

لازم به ذکر است این آزمایش توسط تیم فنی شرکت فراسا با استفاده از اکثر گیت وی های موجود در بازار و در معتبر ترین لابراتوارهای مجهز VoIP در کشور انجام گردیده، که  نتایج جالب توجهی بدست آمد. تجهیزاتی که از الگوریتم حذف اکو ضعیفی برخوردارد هستند، به دلیل عدم تشخیص صحیح اکو ، با کمال تعجب نتایج بهتری در این آزمایش کسب کردند (البته این تجهیزات در آزمایشات مربوط به حذف اکو بسیار ضعیف عمل می کنند). برای حل این مشکل، منطقی ترین راه درخواست از مراکز مخابراتی برای ارائه سرویس با توجه به استاندارد های وضع شده از طرف مراجع ذیربط می باشد. اما با توجه به عدم پاسخگویی سریع اکثر این مراکز می بایستی مشکل را از سمت خود مشترک تا حد زیادی مرتفع نمود.

یکی از روش های تست شده در گیت وی های نیوراک برای برطرف کردن این مشکل، بالا بردن ولوم صدای ورودی با افزایش دادن Gain to IP در گیت وی های FXO (تا حدی که باعث ایجاد نویز در مکالمات نشود) می باشد. همچنین می بایستی در صورت استفاده از تلفن های آنالوگ، ولوم صدای ارسالی را در گیت وی های FXS توسط کم کردن پارامتر Gain to Terminal، کاهش دهیم ، همچنین در صورت استفاده از IP Phone ، می بایستی ولوم مربوط به دهنی گوشی را کاهش دهیم تا موازنه ی بین ولوم ورودی و خروجی برای بر طرف کردن مشکل بریده بریده شدن صدا، رعایت شود .در نهایت در صورت پایین بودن شدت صدای مکالمه در سمت شنونده ، می توان پارامتر Gain to PSTN را به میزان 1 واحد بالا ببریم.

نویسنده : فناوران رهیاب سیستم آسیا