استک کردن سوئیچ سیسکو 2960S و سوئیچ سیسکو 3750

توسط: نغمه ایزدی مطلق|آخرین به روز رسانی: 1397/12/07
به اشتراک گذاری در:

استک کردن سوئیچ سیسکو 2960S و سوئیچ سیسکو 3750

در مرحله‌ی اول آموزش استک کردن سوئیچ سیسکو 2960S و سوئیچ سیسکو 3750، ابتدا باید ماژول‌ها را در جای مناسب سوئیچ قرار دهید. سپس اقدام به اتصال کابل‌های استک کنید. در این مرحله می‌توان اجازه داد که سوئیچ‌ها به طور خودکار Master یا Member بودن را انتخاب کنند. همچنین می‌توانید تعیین کنید که کدام سوئیچ سیسکو مستر باشد و کدامیک را به عنوان Member برگزینید.
همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، ترتیب سوئیچ‌ها از بالا به پایین مستر، ممبر و ممبر هستند. اگر همه چیز به درستی انجام شود، چراغ Master جلوی سوئیچ سیسکو باید روشن شود.

مزایای استک کردن سوئیچ سیسکو 2960S
پهنای باند ۲۰ گیگابیتی: سرعت نمایش داده شده ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است. اما به دلیل Full Duplex بودن، سرعت به 20Gbps خواهد رسید.
مدیریت: پس از انجام عمل استک کردن، تمام سوئیچ‌ها به طور منطقی یک سوئیچ واحد هستند. یک آدرس IP برای مدیریت هر سه سوئیچ سیسکو کافی است.
کابل کشی: به دلیل این‌که ماژول استک، پشت سوئیچ قرار می‌گیرد، کابل کشی منظم‌تری خواهید داشت و با سایر کابل‌ها تداخل پیدا نخواهد کرد.
افزایش ظرفیت پورت‌ها: می‌توان تا ۴ سوئیچ 2960S را با این روش استک کرد. در نهایت ۱۹۲ پورت اترنت 10/100/1000 خواهید داشت.
جایگزینی سوئیچ: پس از راه‌اندازی و هر لحظه‌ای که نیاز بود می‌توان سوئیچی را کم یا اضافه کرد. یکی از مزیت‌های مهم استک کردن این است که بدون ایجاد خلل یا وقفه‌ای در کار؛ می‌توانید سوئیچ‌ها را از شبکه خارج یا به آن اضافه کنید.
شرایط استک کردن سوئیچ سیسکو 2960S
اطمینان حاصل کنید که نسخه‌های IOS سوئیچ‌ها یکسان است. در غیر این صورت، تام سوئیچ‌ها را به یک نسخه IOS به روز کنید.
تمام سوئیچ‌ها به طور پیش فرض Master محسوب می‌شوند.
اگر به صورت دستی شماره Member یک سوئیچ سیسکو را تغییر دهید، نیاز است که سوئیچ Member را برای اعمال تغییرات، RELOAD کنید. برای این منظور از دستور RELOAD SLOT استفاده کنید.
اولویت‌ها از ۱ تا ۱۵ متغیر هستند. اولویت بالاتر از Member به Master تبدیل خواهد شد.


مراحل استک کردن سوئیچ سیسکو سری 3750
هنگامی که اولین سوئیچ را روشن کنید، می‌توان آن را به عنوان Master تعریف کرد. در این مرحله نیازی نیست که کابل‌های استک را متصل کنید. برای انجام این کار  به حالت پیکربندی بروید و دستورات زیر را اجرا کنید:


switch(config)# switch 1 priority 15
switch# copy run start
switch# reload


سوئیچ ۱ دستگاه فعلی شما را نشان می‌دهد. همه سوئیچ‌ها به صورت پیش‌فرض سوئیچ ۱ هستند. اولویت ۱۵ بالاترین اولویت به شمار می‌رود که انتخاب آن موجب می‌شود این سوئیچ سیسکو، Master محسوب شود. اگر قصد دارید سوئیچ دوم را به Master تبدیل کنید، می‌توانید آن را در اولویت ۱۴ قرار دهید.
اگر بیش از دو سوئیچ سیسکو 3750 دارید، آن‌ها را به شکل زیر متصل کنید:


اتصال سوئیچ دوم
اکنون می‌توانید سوئیچ دوم را روشن کنید. پس از اتصال از طریق پورت کنسول و اتمام فرآیند بوت، این دستورات زیر را وارد کنید:


switch# show switch
Switch/Stack Mac Address : 001c.57bc.9c00
H/W Current
Switch# Role Mac Address Priority Version State
———————————————————-
*1 Master 001c.57bc.9c00 15 0 Ready
2 Member 0012.00e9.4400 14 0 Ready

این دستور، سوئیچ Master و سوئیچ دوم را به عنوان Member مشخص می‌کند.
استک کردن سوئیچ سیسکو 2960S و سوئیچ سیسکو 3750
مزایای استک کردن سوئیچ سیسکو 3750
پهنای باند ۳۲ گیگابیتی: مجموع پهنای باند به 64Gbps خواهد رسید؛ به این معنا که عملکرد کابل استک، دو طرفه خواهد بود. یک کارت شبکه 10/100 هرگز به سرعت 20/200 نخواهد رسید. یک کارت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به طور فنی در حالت Full Duplex به ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه از پهنای باند موجود دست خواهد یافت. ۱۰۰ مگابیت برای ارسال و ۱۰۰ مگابیت نیز برای دریافت محسوب می‌شود. در هر صورت، تمام سوئیچ‌های Member به این پهنای باند دسترسی خواهند داشت.
مدیریت: پس از استک کردن، تمام سوئیچ‌ها به عنوان تنها یک سوئیچ شناخته می‌شوند. از حیث مدیریت آن، این امر باعث می‌شود پیکربندی آسان‌تری داشته باشیم.
کابل کشی: از آنجا که استک کردن از پشت سوئیچ سیسکو انجام می‌شود،با هیچ کابل دیگری تداخل نخواهد داشت. در نتیجه کابل کشی راحت‌تر و زیباتری خواهیم داشت.
افزایش ظرفیت سوئیچ: با این روش می‌توان تا ۹ سوئیچ را استک کرد. در نتیجه به تعداد ۴۳۲ پورت اترنت 10/100/1000 به همراه ۱۸ پورت 10GbE دسترسی خواهید داشت.
جایگزینی سوئیچ: پس از راه‌اندازی و در هر زمانی که نیاز بود می‌توان هر Member را کم یا زیاد کرد. بدون ایجاد وقفه‌ در کار می‌توان سوئیچ‌ها را از شبکه خارج یا به آن اضافه کرد.
شرایط استک کردن سوئیچ سیسکو 3750
سه لایسنس اصلی LAN Base, IP Base, IP Services وجود دارد.
نمی‌توان لایسنس‌ها مختلف را ترکیب کرد. به عنوان مثال نمی‌توانید برخی از سوئیچ ها را با LAN Base و بعضی دیگر را با IP Services در کنار هم داشته باشید.
فناوری StackWise سیسکو نیاز دارد که تمام واحدها در استک از یک نسخه از IOS سیسکو را اجرا کنند.
یک سوئیچ مستقل در واقع یک سوئیچ تک عضوی در یک استک است که سوئیچ می‌تواند به عنوان Master استک عمل کند.
اطمینان حاصل کنید که پیش از خارج کردن یا اضافه کردن سوئیچ‌ها، آن‌ها را خاموش کنید. بدیهی است که می‌توانید یک سوئیچ را در حین استک کردن، اضافه یا حذف کنید.
یک سوئیچ سیسکو که هنوز به استک متصل نشده یا هنوز به طور دستی یک شماره Member دریافت نکرده است، شماره Member اول را به صورت پیش‌فرض دریافت می‌کند. هنگامی که به استک سوئیچ می‌پیوندد، شماره ممبر آن به کمترین شماره در استک تغییر پیدا می‌کند.
اگر به صورت دستی شماره Member Stack را تغییر دهید، تنها زمانی که آن سوئیچ را ریست کنید، تغییرات اعمال می‌شوند.
احتمال این‌که اولویت بالاتر برای یک عضو استک، به عنوان Master انتخاب شود زیاد است. این سوئیچ، شماره Member خود را حفظ می‌کند، مقدار اولویت می‌تواند از ۱ تا ۱۵ باشد که ۱ اولویت پیش‌فرض محسوب می‌شود.

 

پلتفرم فروشگاهی نت استاک جهت فروش تجهیزات شبکه ، مخابرات و فناوری اطلاعات با بیش از 1200 مشتری در سرتا سر ایران با داشتن بیش از 20 نمایندگی در استان های کشور آماده خدمت رسانی میباشد

 

ذکر منبع:سیستم افزار خاور میانه


چت با کارشناسان در واتس آپ