رفع مشکل Busytone در گیت وی ها وکارت های ویپ
یکی از مشکلات معمول در سیستم های ویپ ، قطع نشدن تماس های ورودی از پورت های FXO می باشد . به طور مثال تماس گیرنده پس از چند ثانیه تماس را قطع میکند ولی تلفن شما همچنان در حال زنگ خوردن می ماند یا شما تماس را ریجکت میکنید ولی تماس گیرنده هنوز در حال شنیدن بوق می باشد.
برای رفع این مشکل باید تنظیمات BusyTone در گیت وی یا کارت ویپ خود را تغییر دهید.
1-کارت ویپ
فایل etc/asterisk/chand_dahdi.conf/ را ویرایش کنید و موارد زیر را به آن اضافه نمایید.
Busydetect=yes
Busycount=6
حال سرویس استریسک و dahdi خود را ریست کنید
service asterisk stop
service dahdi restart
service asterisk start
2-گیت وی های ویپ
برای گیت وی ها ابتدا باید تنظیمات BusyTone را بر اساس خطوط شهری خود به دست آورید.
برای دریافت تنظیمات BusyTone خط خود باید مراحل زیر را طی کنید
ضبط مکالمه یکی از داخلی ها را در سیستم تلفنی خود فعال کنید
با موبایل خود با خط شهری مورد نظر تماس بگیرید داخلی مورد نظر که زنگ خورد آن را بردارید و موبایل خود را قطع کنید تا داخلی مورد نظر صدای بوق اشغالی را بشنود حال صدای ضبط شده را از سیستم تلفنی خود دانلود کنید
*در گیت وی های نیوراک می توان در قسمت Tools بخش TDM Capture مکالمه مورد نظر را ضبط نمود
حال فایل مورد نظر را باید وارد نرم افزار CoolEdit کنید
حال فایل صوتی خود را وارد CoolEdit نمایید
برای دریافت فرکانس روی یکی از قسمت های سبز رنگ کلیک میکنیم و سپس در تب Analyze بر روی Show Frecuency Analysis کلیک میکنیم
فرکانس مورد نظر را مانند شکل یادداشت میکنیم


فرکانس:425
برای دریافت مقدار on time یکی از مربع های سبز را با انتخاب می کنیم

ontime:327
برای دریافت مقدار off time بین دو مربع سبز را انتخاب میکنبم

off time:312
برای جاگذاری تنظیمات بالا در گیت وی های مختلف به صورت زیر عمل میکنیم
Newrock:
برای تنظیماتBusy Tone گیت وی های نیوراک در سری جدید وارد قسمت Trunk سپس قسمت Advanced می شویم
ولی در سری های قدیمی بخش advanced قسمت trunk میرویم
Grandstream:
در قسمت FXO Line قسمت Dialing بخش Call Progress Tone می توایند مشخصات خط خود را وارد نمایید
Sangoma:
در قسمتTone بخش Tone Detection می توانید تنظیمات خود را وارد نمایید

مرجع مقاله : آبان مال