نظرسنجی
سوال یک


راهنمای خرید مرکز تلفن

راهنمای خرید سانترال ویپ ( مرکز تلفن)

VoIP چیست ؟

VOIP مخفف Voice over IP است و این واژه اختصاصا برای انتقال صوت روی بستر شبکه به کار می­رود.

سانترال ویپ چیست ؟

سانترال VOIP سیستم تلفنی است که قابلیت کنترل و مدیریت تماس ها و اتصال تجهیزات تلفنی از طریق فناوری IP را به عهده دارد.سانترال ویپ(مرکز تلفن) وظیفه اتصال گوشی های تلفن شما به خطوط تلفن و پاسخگویی و مدیریت تماس های ورودی و خروحی از طریق زیر ساخت های LAN و WAN را بعهده دارد. نمودار زیر پایه راه اندازی یک سیستم تلفن VoIP را نشان می دهد.

سانترال ویپ متفاوت از PBX سنتی است. شما ممکن است در نمودار متوجه شده باشید که سیستم تلفن VoIP به PSTN متصل شده است . اکثر سیستم های تلفن VoIP به شما اجازه استفاده از هر دو ارائه دهنده خدمات VoIP و ارائه دهنده PSTN سنتی را میدهند. حتی برخی از آنان اجاره ایجاد تماسهای VoIP در بین دفاتر یا شعب را به شما می دهد. به تازگی شرکت های FCP این امکان را فراهم کرده اند.

اگر هنوز در مورد آنچه که دقیقا یک سیستم تلفن VoIP انجام میدهد مطمئن نیستید مشکلی نیست .

اگر چه بیشتر سیستم تلفن VoIP به عنوان راه حل های بسته بندی شده (به معنی سیستم تلفن VoIP بدون نیاز به مونتاژ) آمده ، یک سیستم تلفن VoIP می تواند با استفاده از مجموعه ای از اجزای استاندارد که به طور گسترده ای در دسترس است (مثل کامپیوتر رومیزی و سرورهای داخلی) ساخته شده باشد. در عین حال توصیه ما این است که سیستم تلفنی های آماده که تحت پشتیبانی شرکت های معتبر ارائه دهنده تجهیزات و خدمات تلفنی هستند را تهیه نمائید.

اجزای سیستم تلفنی تحت شبکه

سیستم تلفنی تحت شبکه یک سیستم تلفن عمومی است که از موارد زیر تشکیل شده است:

سخت افزار

 سخت افزار بنیادی یک سیستم تلفن VoIP می تواند به شکل یک PC، سرور و یا یک دستگاه باشد. به طور معمول دید عموم مردم از سخت افزار یک سیستم تلفن VoIP ، مادربرد، منبع تغذیه و یک دیسک سخت است. اما سخت افزار فیزیکی در واقع چیز دیگریست که شما آن را در دو بخش بعدی که شامل ویژگی ها و مزایا میباشد در مباحث بعد می خوانید.

سیستم های عامل

 سیستم عامل، که می تواند مایکروسافت ویندوز، یک توزیع از لینوکس یا یک قطعه نرم افزاری باشد که مدیریت منابع سخت افزاری را بر عهده دارد که توسط آن این منابع می تواند مورد استفاده قرار گیرند.

نرم افزار PBX 

نرم افزار PBX استفاده شده توسط یک سیستم تلفن VoIP ، که در نسخه های متفاوتی از برنامه نویسی language-ES ساخته شده است. صرف نظر از زبان برنامه نویسی، نرم افزار PBX مسئول ارائه قابلیت کنترل تماس ها و مدیریت اتصال به سیستم تلفن VoIP است. همچنین این رابط "کاربری" است که شما از آن برای نصب و نگهداری سیستم های تلفن VoIP استفاده خواهید کرد.

کارت های اتصال

 جزء نهایی اساسی یک سیستم تلفن VoIP ارتباطات سخت افزاری برای اتصال به سیستم تلفن VoIP است به اینصورت که خود را از طریق یک کارت رابط شبکه اترنت (NIC) و یا از طریق آنالوگ کارت PCI به PSTN وصل می گردد. علاوه بر کارت های اتصال مبدل هایی به نام گیتوی هم می توانند همانند کارت های اتصال عمل نمایند.

هنگامی که تمام این قطعات مجزا ترکیب شده و به درستی پیکربندی شود این سیسنم، یک سیستم تلفنی کامل است که ارتباطات کسب و کار شما را برای سال های آینده با قدرت بیشتری فراهم می کند.

ویژگی های عمومی و عمده مزایای یک سیستم تلفن VoIP

پکیج سیستم تلفن VoIP دارای ویژگی های زیادیست که قاعدتاً شما هرگز از تمام این قابلیت ها استفاده نمی کنید. در اینجا معمول ترین ویژگی های این سیستم که عمومی تر می باشد آمده است:

  • تماس گیر خودکار
  • شماره گیر مستقیم (DID)
  • شماره تماس گیرنده، تماس و انتقالات، انتظار مکالمه، انتقال مکالمه ، تماس سه طرفه
  • پارک تماس
  • مانیتورینگ تماس و ضبط تماس
  • صف تماس و مسیریابی تماس
  • پست صوتی (و پست صوتی به ایمیل)
  • کنفرانس تلفنی
  • داخلی مجازی و ریموت (از راه دور)
  • تجزیه و تحلیل و ابزار نظارت
  • گزارش تماس
  • مدیریت مبتنی بر وب

عمده مزایای داشتن یک سیستم تلفن VoIP

شما باید ساعت ها وقت صرف کنبد تا اطلاعاتی راجع به مزایای داشتن یک سیستم تلفن VoIP بدست آورید. زمان شما گران است، بنابراین اجازه دهید این کار را برایتان راحت تر کنیم .در زیر مزایای عمده ی داشتن یک سیستم تلفن VoIP  که شما می توانید به عنوان یک نتیجه آن را داشته باشید آمده است:

صرفه جویی در هزینه

شما می توانید با استفاده از VoIP خود را از پرداخت پول قبض تلفن خود نجات دهد. همچنین شما می توانید با استفاده از VOIP هزینه تعمیر و نگهداری و هزینه های پشتیبانی را کاهش دهید .چرا که شما دیگر نیازی به حفظ یک شبکه جداگانه برای سیستم تلفن خود ندارید .

اعزام از راه دور

 اگر شما به دنبال کاری هستید که از خانه، یا از راه دور انجام دهید می توانید با راه اندازی یک مرکز تماس توزیع شده و یا شعبه بدون نیاز به خرید سیستم تلفن دیگر، با یک سیستم تلفن VoIP در هر نقطه به دفتر مرکزی از طریق اتصال به اینترنت وصل شوید و از این خطوط استفاده کنید.

بهره وری را افزایش می دهد. از آنجایی که یک سیستم تلفن VoIP توانایی یکپارچه سازی با سیستم های کسب و کار های دیگر مانند CRM و ERP  و سیستم عامل شما را دارد ، کارایی شما را افزایش می دهد .

امکان استفاده از سیستم از راه دور

صرف نظر از این که شما در چه محلی قرار دارید میتوانید از تمام امکانات این سیستم از جمله  وضعیت صف، ضبط تماس ها ، از طریق تلفن همراه خود به سادگی وارد شوید .

همانطور که در بالا ذکر شد این فقط مزایای عمده ای است که مردمی مثل شما متوجه آن هستند و شما می توانید اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد چگونگی کار یک سیستم تلفن VoIP هستید می تواند با ما تماس بگیرید .

انواع مختلف سیستم های تلفن VoIP

گر چه انواع مختلفی از سیستم های تلفن VoIP وجود دارد، همه آنها برای شما ویژگی ها و مزایای را که قبلا توضیح دادیم فراهم می کند. علاوه بر این خواهید دید که هر نوع و طبقه بندی سیستم های تلفن VoIP امکانات و مزایای منحصر به فردی به شما می دهند.

قبل از اینکه ما به بررسی انواع مختلف سیستم های تلفن VoIP بپردازیم این مهم است که توجه داشته باشید که این اکتشاف از انواع مختلف سیستم های تلفن VoIP بسیار وسیع است. از آنجا که راه حل های متفاوتی در زمینه راه اندازی سیستم های تلفنی VOIP توسط کارشناسان و متخصصین ویپ به مشتریان ارائه می شود بهتر است اطلاعات زیر را برای آگاهی بیشتر با این سیستم ها و مشاوره ها داشته باشید. این راه بسیار خوبی برای شروع انتخاب هایتان میباشد.

دو نوع از سیستم های تلفنی VoIP وجود دارد:

 فرض بر این است که سیستم تلفنی VOIP در مکان فیزیکی تان  به طور مثال دفتر کار و ... مستقر و نگهداری شود.

سخت افزاری
این نوع سیستم تلفن VOIP از سخت افزاری تهیه شده است که شرکت سازنده نرم افزار های لازم و سیستم عامل ها و نرم افزار PBX را بر روی PBX جعبه سیاه نصب کرده است و این تکنولوژی خاص شرکت تولید کننده است. در این نوع VoIP شما دسترسی به کد منبع سیستم نخواهید داشت و لی از پشتیبانی های ویژه ی این شرکت ها می توانید بهره مند گردید. اساسا این نوع سیستم تلفنی چون قبل ار عرضه در محیط های آزمایشگاهی ، تست می شوند از پایداری مطلوبی برخوردار هستند.

شرکت هایی مانند سیسکو، Avaya ،Grandstream و صنایع ارتباطی آوا ارائه دهنده این سیستم تلفن VoIP می باشند. از آنجا که توسعه سیستم توسط سازنده انجام شده است، این نوع سیستم های اختصاصی کمی گران تر از یک سیستم ویپ Open Source می باشد.

سیستم های Open Source

یک سیستم تلفن VOIP کد باز سیستم تلفنی می باشد که نرم افزار آن به طور کلی در دسترس عموم (به صورت رایگان) قرار می گیرد. با یک منبع سیستم تلفن VOIP کد باز، شما باید دسترسی کامل و کنترل بر منابع سیستم را داشته باشید و همچنین در رابطه با چگونگی عملکرد سیستم و اینکه چگونه این سیستم کار می کند اطلاعات کافی داشته باشید.

همانطور که قبلا ذکر شد، شما می توانید خودتان سیستم تلفن VOIP خود را با مونتاژ قطعات سخت افزاری مختلف از یک سیستم تلفن VoIP، نصب سیستم عامل مورد علاقه خود (مانند لینوکس) و نرم افزار PBX کد باز سیستم ویپتان را راه اندازی کنید. از آنجا که سیستم عامل و نرم افزار PBX رایگان است، هزینه های سیستم تلفن VoIP کد باز بسیار پایین است . زیرا شما فقط نیاز به تهیه سخت افزار و همچنین تخصص در رابطه با جمع آوری، تنظیم و راه اندازی دارید .

امیدوارم شما هم اکنون دارای یک درک بهتر از انواع مختلف سیستم های تلفن تحت شبکه ای که در دسترس شما می باشد داشته باشید. مهم است که به یاد داشته باشید که لازمه انتخاب سیستم تلفن VOIP مناسب برای کار شما ، درک صحیح از انواع مختلف یک سیستم تلفن VoIP می باشد . بنا براین اول اجازه دهید نگاهی به انواع مختلف کسب و کار با استفاده از یک سیستم تلفن VoIP  داشته باشیم .

در اینجا باید از سیستم های تلفن VoIP بابت قابلیت های قدرتمند خود، قابلیت صرفه جویی در هزینه، بالا بردن  بهره وری و کارایی منافع هر کسب و کار - مقرون به صرفه بودن تشکر کنیم .

چگونه یک سیستم تلفن VOIP را درست انتخاب کنیم؟

در حال حاضر شما باید یک درک قوی از زیر بنای تکنولوژی یک سیستم تلفن VoIP داشته باشید. شما باید بدانید که چگونه یک سیستم تلفن VoIP کار می کند وتفاوت آن را با یک PBX سنتی بدانید و انواع مختلف سیستم های تلفن VoIP که در دسترس شما می باشد را بشناسید.

حال وقت آن رسیده است تا با استفاده از تمام دانش  خود و به کار بردن آن در مسیر انتخاب سیستم تلفن VOIP مناسب برای نیازهای فعلی (و آینده) خودتان قدم بردارید.

1. ارزیابی نیازها

اولین قدم در فرآیند انتخاب یک سیستم تلفن VOIP ابتدا ارزیابی کامل نیازها می باشد و اینکه چه راه حلی مناسب کسب و کار شما می باشد و پاسخگوی نیازتان است. چند سوال در زیر مطرح شده است که باید به آنها پاسخ دهید:

  • چرا شما به دنبال یک سیستم تلفن VoIP می گردید؟
  • چه نوع از سیستم تلفن VOIP متناسب با کسب و کار شما می باشد؟
  • به دنبال چه ویژگی های عمده یا مزایایی از این سیستم هستند؟
  • چه کسی از این سیستم تلفنی VoIP استفاده خواهند کرد؟
  • کاربران چه چیزی از این سیستم می خواهند؟

2. ارزیابی شبکه

هنگامی که شما به دنبال یک سیستم تلفن VoIP مورد نظر برای کسب  و کار خود می گردید قدم بعدی که باید مورد توجه تان قرار گیرد ارزیابی LAN شبکه تان می باشد و این دقیقا همان چیزی است که در اینجا باید مورد بررسی قرار گیرد. وقتی که از سیستم تلفنی ویپ استفاده می کنید این سیستم ازLAN برای حمل و نقل و جابجایی اطلاعات سیستم و صدای شما بر روی این بستر استفاده می کند و باید مطمئن شوید که این بار را می تواند تحمل کند یا خیر و مهم است که مطمئن شوید شبکه موجود شما می تواند فشار اضافی وارده از سیستم تلفن VoIP موجود را تحمل کند یا خیر.

چند سوال وجود دارد که شما باید به دنبال پاسخ آن باشید:

  • زیرساخت فعلی شبکه شما چند ساله است؟
  • چه سطحی از بار سیستم ویپتان را می تواند ساپورت کند؟
  • آیا پورت switching برای تلفن های VoIP دارد ؟
  • چه تجهیزات شبکه ای جدیدی نیاز دارید؟

3. اتصال به اینترنت 

اما از آنجا که شما به احتمال زیاد قصد راه اندازی سیستم VoIP برای رفع نیازهای تلفنی خود را دارید  ، مهم است تا اطمینان حاصل شود که اتصال اینترنت شما برقرار است و  به اندازه کافی پهنای باند برای رسیدگی به ترافیک اضافی که از تماس های VoIP منجر شود موجود است. در اینجا چند نکته اهمیت دارد که عبارتند از:

  • آیا شما یک اینترنت با سرعت بالا دارید ؟
  • آیا شما به تازگی قدرت و سرعت اتصال به اینترنت خود را مورد آزمایش قرار داده اید؟
  • چند تماس همزمان در یک لحظه به سمت خطوط تلفن شما می آید یا به عبارتی تعداد همزمانی تماسهایتان در یک لحظه چقدر است؟
  • هر یک از تماس های ویپ شما چه مقدار از پهنای باندتان را اشغال خواهد کرد؟
  • آیا نیاز به افزایش پهنای باند اینترنت فعلی تان میباشد یا خیر؟

4. نصب و راه اندازی، پشتیبانی و تعمیر و نگهداری

هنگامی که شما مطمئن شدید چه چیزی از سیستم ویپتان می خواهید و همچنین اطمینان حاصل کردید که آیا شبکه و اینترنتتان می تواند سیستم ویپتان را ساپورت کند حال نوبت آن میرسد تا به دنبال متخصصی برای نصب، پشتیبانی و نگهداری سیستم تلفن ویپتان باشید. در حالی که بسیاری افراد می توانید کار نصب، پشتیبانی و نگهداری یک سیستم تلفن VoIP را انجام دهند این کار از تخصص خیلی افراد خارج است، در اینجا چند نکته وجود دارد که عبارتند از:

  • آیا شما زمان و یا منابع لازم برای نصب، پشتیبانی و نگهداری سیستم تلفن VoIP خود را دارید؟
  • آیا شما (و یا هر کسی از کارکنانتان) تا به حال کار نصب یک سیستم تلفن VoIP را انجام داده است؟
  • آیا شما (و یا هر کسی از کارکنانتان) یک سطح آشنایی در حد متوسط ​​با تلفن، لینوکس و ارتباطات از راه دور سنتی را دارد یا خیر؟

5. انتخاب نهایی سیستم.
بعد از  آماده سازی اولیه و پاسخ  به تمامی این سوالاتی که مطرح شد حال وقت آن است که در نهایت بر روی سیستم های تلفن VoIP تمرکز می کنید. در اینجا چند چیزی که شما قبل از بیرون کشیدن کیف پولتان نیاز دارید بدانید آمده است :

  • کل بودجه تان (از جمله هزینه های ماهانه در محدوده زمانی معین) چقدراست؟
  • کدام نوع از سیستم تلفن VOIP بهترین انتخاب برای رفع نیازهای فعلی شما می باشد؟ (با توجه به نتایج حاصل از ارزیابی نیازهای شما)
  • آیا هر گونه صدور مجوز و یا هزینه های پشتیبانی ماهانه وجود دارد؟
  • آیا می توانید این سیستم را با سیستم های تجاری دیگرتان ادغام کنید؟
  • آیا به فکر بازگشت سرمایه تان در کوتاه مدت می باشید؟
  • آیا سیستم ویپتان دارای ضمانت نامه یا گارانتی می باشد یا خیر؟

6. نقطه پایان
با انتخاب سیستم تلقن ویپ مورد نظرتان شما هم اکنون می توانید به نقطه پایانی پروژه تان نزدیک شوید. از آنجا که تنوع تلفن های VoIP با برندهای مختلف زیاد می باشد و دارای پشتیبانی های متفاوتی هستند شما با انتخاب های زیادی روبرو خواهید شد. در اینجا چند سوال برای پاسخ دادن وجود دارد که انتخاب های شما را کمی محدودتر می کند و در نتیجه تصمیم گیریتان راحت تر خواهند شد که عبارتند از:

  • چه کسی از این تلفن های VoIP استفاده خواهد کرد؟
  • چه ویژگی ها و قابلیت هایی نیاز دارید؟
  • چند تماس ورودی به سمت هر شخص میرود و یا به عبارتی تعداد تماس های دریافتی یک فرد در هر زمان چفدر خواهید بود؟
  • اغلب چه وقت هایی تلفن مورد استفاده قرار گیرد؟
  • آیا شما می تواند از سوئیچ های POE استفاده کنید؟
  • بودجه تان برای هر تلفن VoIP چقدر است ؟
  • چه تعداد پورت اترنت در هر دفتر کار در دسترس است ؟

7. خدمات صوتی
 یکی از گام های نهایی در روند انتخاب ، نوع و ارائه دهنده سرویس های صوتی شما می باشد. چند راه مختلف برای رسیدگی به نوع تماس های صوتی شما وجود دارد. برخی از افراد فقط از VoIP استفاده می کنند. برخی از VoIP استفاده نمی کند. بسیاری از افراد هم از ترکیبی از VoIP و PSTN برای تماس های خود استفاده می کنند .

در حالی که نیازها و اولویت های فردی خود را در نهایت تعیین کردید ، مهم است که توجه داشته باشید که اگر شما به تنهایی از   VoIP استفاده کنید در صورتی که اتصال به شبکه / اینترنت تان قطع شود قادر به ارسال و یا دریافت تماس (از جمله  تماس اضطراری) نمی باشد و ارتباط تان قطع خواهد شد .

اگر شما استفاده از PSTN را انتخاب می کنید بسیار مهم است که مطمئن شوید که سیستم تلفن VoIP شما می توانید با PSTN ارتباط برقرار کند یا خیر. این ارتباط می تواند از طریق یک کارت اتصال به PSTN در سیستم تلفن VoIP باشد و یا از طریق یک دروازه آنالوگ که با سیستم های تلفن VoIP شما انجام می شود.

چت با کارشناسان در واتس آپ