اگر بخواهیم ساده ترین تعریف را داشته باشیم باید بگوییم SIP Trunk یک لینک ارتباطی مبتنی بر پروتکل SIP میان دو مرکز تلفن است. این دو مرکز تلفن می توانند مراکز تلفن خصوصی یک سازمان یا شرکت باشند و یا این که یکی از آن ها مرکز تلفن مخابراتی و دیگری مرکز تلفن یک سازمان یا شرکت باشد.
SIP Trunk می تواند انتقال دهنده ی صدا، تصویر، کنفرانس صوتی یا تصویری یا حتی برقرار کننده ی ارتباط میان برنامه های کاربردی نیز باشد.
ارتباط سیپ ترانک با مرکر تلفن
برای برقراری یک SIP Trunk بایستی مرکز تلفن های طرفین این ارتباط قابلیت پشتیبانی از پروتکل SIP را داشته باشند. با گسترش شبکه های کامپیوتری در کشور و هم چنین سهولت در راه اندازیTrunk SIP که البته همواره با هزینه های بسیار پایین تری نسبت به خطوط ستنی مخابراتی همراه هستنذ شرکت مخابرات ایران یا شرکت های مخابرات استان ها اقدام به واگذاری خطوط مخابراتی مبتنی بر SIP Trunk نموده اند و در کنار آن ارائه خطوط E1 یا PRI که سال ها رایج بوده و البته هزینه های بسیاری را به مخابرات و کاربر تحمیل می نمود، رو به کاهش است.
مخابرات خطوط 5 یا 8 رقمی را با پروتکل SIP از طریق بستر شبکه G.SHDSL.Bis ارائه می دهد. ثبت نام این خطوط با سر شماره های چهار یا پنج رقمی به صورت یک طرفه و یا دو طرفه توسط امور مشترکین مخابرات مناطق انجام می شود. واگذاری خطوط سیپ ترانک تنها به شرکت ها و اشخاص حقوقی امکان پذیر است. حداقل تعداد کانال موجود در هر ترانک 30 کانال است و به معنی 30 تماس (یا 30 خط تلفن) همزان است.
مزایای خطوط 5 یا 8 رقمی برای شرکت ها و مشاغل
افزایش اعتبار شرکت: خطوط چهار یا پنج رقمی اعتبار شرکت ها را بیشتر می کند و سبب اعتماد بیشتر مشتریان می شود.
افزایش فروش و تسهیل بازاریابی: این خطوط در جلب توجه مشتریان و جذب مشتری تاثیر بسزایی دارند.
عدم اشغالی و تعداد خطوط بالا: خطوط سیپ ترانک با تعداد کانال های بالا ارائه می شود (30 کانال به بالا) و به همین دلیل خطوط هیچ گاه اشغال نمی شوند.
تخصیص شماره دلخواه: در خطوط سیپ ترانک با طول ارقام 8 رقم امکان ساخت و تخصیص شماره های دلخواه به هر بخش یا داخلی از شرکت وجود دارد
برقراری خطوط تنها از طریق یک زوج سیم تلفن: یکی از مزایای سیپ ترانک مخابرات برقراری خطوط از طریق تنها یک زوج سیم تلفن است. بنابراین شما برای استفاده از 30 خط یا بیشتر تنها به یک زوج سیم تلفن نیاز خواهید داشت.
تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی خطوط سیپ ترانک
- مودم مخابراتی ( G.SHDSL.Bis)
- سرور VOIP
- گوشی های IP Phone یا تلفن های نرم افزاری مانند (3CX phone ،Xlite، …)
- پسیو شبکه شامل کابل کشی و تجهیزات سوئیچ شبکه
راه اندازی sip trunk
ارتباط بین مشترک تا مخابرات عموما به صورت زوج سیم مسی و فیبر (FTTH) می باشد. زوج سیم مسی به دو صورت VDSL (برخی مراکز تجاری) یا G.SHDSL.bis است. این ارتباط شبکه ای از طریق مودم در محل مشترک تا مخابرات برقرار می شود. تنظیمات مودم ها عموما به صورت Bridge است و تنها یک ارتباط لایه دو بین دو نقطه برقرار می شود. در صورتی که LED مربوط به لینک DSL که روی مودم های گوناگون با عبارات متفاوتی است ثابت باشد ارتباط پسیو بین دو نقطه وصل می باشد ولی در صورتی که نمایشگر وضعیت DSL خاموش یا در حالت چشمک زن باشد یعنی ارتباط برقرار نیست و طبیعتا تا رفع مشکل نمی توان اقدامات بعدی برای تنظیمات کارت شبکه و ترانک را انجام داد.
تنظیمات کارت شبکه سرور:
برای انجام تنظیمات شبکه نیاز به 2 کارت شبکه بر روی سرور تلفن داریم یکی را برای ارتباط با شبکه داخلی برای و دیگری برای ارتباط با سیپ ترانک مخابرات در نظر می گیریم.
پس از تهیه سرویس SIP ترانک مخابرات، سه IP به شما داده میشود. یکی از این IPها، IP خود شما، دیگری IP گیتوی و سومی آدرس سرور SBC مخابرات است. دو IP اول در قالب ip/30 است که یکی را روی سرور ایزابل خود و دیگری را به عنوان گیتوی سرور ایزابل خود قرار میدهید.
نکته: اگر کارت شبکه اول شما IP Gateway ندارد شما به سادگی میتوانید Gateway را نیز روی کارت شبکه تنظیم کنید اما اگر کارت شبکه اول دارای Gateway است و امکان اضافه کردن Gateway به کارت شبکه دوم وجود ندارد کافی است یک Route به سرور خود اضافه کنید. برای این کار فایل etc/sysconfig/network-scripts/X را توسط winscp باز کرده و خط ذیل را به آن اضافه نمایید.
via ( Gateway IP ) dev X ( SBC IP )
که در اینجا منظور از X همان نام کارت شبکه شما است. چنانچه امکان دسترسی به برنامه winscp وجود نداشت می توان در محیط کنسول لینوکس از طریق کامند NMTUI به صورت دستی آِی پی و گیت وی را تنظیم کرد پس از انجام مراحل فوق باید سرویس شبکه خود را با کامند service network restart ریستارت کنید.
اگر تنظیمات فوق به درستی صورت گیرد شما باید بتوانید از سرور ایزابل خود سرور مخابرات را پینگ کنید در غیر اینصورت بایستی تنظیمات شبکه را مجدد بررسی نمایید.
تنظیمات ترانک در ایزابل
برای ساختن ترانک از طریق مسیر زیر یک ترانک از نوع سیپ میسازیم و نام دلخواهی برای آن قرار می دهیم:
PBX -> PBX Configuration -> Trunks -> Add SIP Trunk
تنظیمات بخش Outgoing Setting
در این بخش هم یک Trunk name وجود دارد. یک نام دلخواه برای ترانک انتخاب می کنیم دقت کنید که نام اصلی ترانک نامی است که در Outgoing Setting وارد می کنید.
بخش peer detail را مانند تصویر زیر پر میکنیم برای راه اندازی ترانک همین تنظیمات کفایت می کند و در آخر بر روی submit change کلیک کرده و تنظیمات را apply می کنیم.
در نهایت به منوی pbx->tools->asterisk-cli رفته و دستور sip show peers را اجرا می کنیم.
چنانچه در مقابل نام ترانک در قسمت status ok نوشته شده بود ترانک به درستی ایجاد شده است.
پس از ساختن ترانک برای برقرای تماس ورودی و خروجی نیاز به تعریف inbound و outbound داریم.
در قسمت Outbound Route -> Dial Patterns با توجه به نیاز الگوها را نوشته و در قسمت Trunk Sequence for Matched Routes ترانک ساخته شده را انتخاب می کنیم.
در بخش Inbound Route یک مسیر تماس ورودی با مقصد یک داخلی یا IVR ایجاد کنید تا زنگ خور خط سیپ ترانک را به سمت آن هدایت کنید و بتوانید پاسخگویی تماس های ورودی را از طریق آن انجام دهید.
مرجع خبر : ویپ ایران