آموزش تنظیمات اولیه روتر سیسکو (Router Cisco)

توسط: linux-zone.org|آخرین به روز رسانی: 1397/12/01
به اشتراک گذاری در:

Auxiliary Port
در این روش استفاده از پورت AUX میباشد. شما میتوانید از راه دور با روتر یا سوئیچ ارتباط برقرار کرده و آنها را تنظیم کنید. این ارتباط از بستر مخابراتی صورت میپذیرد. به طور مثال با متصل کردن یک روتر به یک مودم و ارتباط از طریق خطوط Dial UP میتوان به روتر دسترسی پیدا کرده و آن را تنظیم کنیم. در این آموزش ما قصد نداریم خیلی روی این روش اتصال وقت بذاریم.

Telnet
در صورتی که هنگام تنظیم کردن اولیه روتر و سوئیچ IP Address را به آن نسبت داده باشید به راحتی میتوانید در یک شبکه TCP/IP به روتر یا سوئیچ دسترسی پیدا کرده و آن را تنظیم کنید. این ارتباط از طریق سرویس Telnet میباشد، بنابراین در صورت داشتن آدرس IP Address روتر یا سوئیچ و همچنین فعال بودن امکان دسترسی از طریق telnet در روتر میتوانید به آن متصل شده و تنظیمات مورد نظرتان را انجام دهید. اتصال به روتر از طریق telnet را در پست های بعدی به صورت کامل آموزش خواهیم داد.

Consol Port
روش دیگر اتصال به CLI استفاده از پورت Consol روتر یا سوئیچ میباشد. که در زیر به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.


اتصال به پورت Consol روتر یا سوئیچ با استفاده از کابل Rollover
کابل Rollover کابلی است که یک سر آن دارای کانکتور RG45 جهت اتصال به پورت Consol روتر و یک سر دیگر آن دارای کانکتور 9 پین جهت اتصال به Com Port کامپیوتر میباشد.

تنها راه ارتباط با سوئیچ یا روتری که تازه تهیه کرده اید، استفاده از Consol Port است. ابتدا با استفاده از یک کابل rollover که یک سرش به پورت Consol روتر میخوره و طرف دیگر به پورت com کامپیوترمان وصل میکنیم. در صورتی که کامپیوترمان پورت com نداشت باید از مبدل com به USB استفاده کنید و پس از نصب کردن درایور آن در سیستم عامل میتوان از طریق این کابل به روتر وصل شد.

نمونه کابل های کنسول Rollover و همچنین مبدل com به USB را در زیر مشاهده میکنید:

کابل Rollover جهت اتصال به کنسول روتر سیسکو :

مبدل com به usb جهت اتصال به کنسول router cisco :

  

پورت Conslo در Router سیسکو


چون ما قرار هست از طریق سریال به روتر وصل بشیم باید شماره پورت سریال را بدانیم برای این کار میتوانید از طریق device manager از قسمت پورت شماره پورت serial یا com خودتان را پیدا کنید.

برنامه putty را باز کرده و از قسمت Connection type دکمه Serial را انتخاب کرده و از قسمت Serial line شماره پورت سریال خود را انتخاب نمایید. در بخش Speed هم 9600 که به صورت پیش فرض میباشد را نیازی نیست تغییر دهید. در اینجا چون پورت سریال من روی COM3 میباشد در قسمت Serial line شماره سریال را تغییر میدهم.

  


روی دکمه ̣Open کلیک کنید تا به کنسول روتر وصل شوید. در صورتی که بعد از زدن ̣open صفحه putty مشکی ماند و هیچ عکس العملی نداشت چندین بار دکمه Enter را پشت سر هم فشار دهید که کنسول router را برای شما نمایش دهد.

یوزر و پسورد خود را جهت اتصال به command line روتر وارد کنید.

ذکر منبع:منطقه لینوکسی ها


چت با کارشناسان در واتس آپ