سیستم پیجینگ چیست؟

توسط: اتصال صوت|آخرین به روز رسانی: 1400/11/10
به اشتراک گذاری در:

سیستم پیجینگ تحت شبکه یک روش ارتباطی فوری است که به کاربران امکان می‌دهد پیام‌های مهم یا اضطراری را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند. این سیستم معمولا در محیط‌های پزشکی، اورژانس‌ها و سازمان‌هایی که نیاز به ارتباط سریع دارند، استفاده می‌شود. با استفاده از این سیستم، کاربران می‌توانند به‌صورت مستقیم پیام‌های مهم را دریافت کرده و برای آن‌ها واکنش نشان دهند. این سیستم از طریق شبکه‌های مختلفی مانند اینترنت، اینترانت یا شبکه‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند. به‌کمک این سیستم، ارتباطات سریع‌تر و بهتری بین کاربران برقرار می‌شود و امکان پاسخگویی به موقع به موارد اضطراری فراهم می‌شود.


سیستم پیجینگ چیست؟

سیستم پیجینگ(Paging System) به سامانه ای گفته می شود که در آن تجهیزات پیجینگ وظیفه دریافت، توزیع، انتقال و پخش پیام های صوتی برای افراد حاضر در اماکن عمومی را دارند. از این رو به سیستم پیجینگ در زبان انگلیسی Puplic Address System هم گفته می شود که به معنی سیستم های فراخوان عمومی است. این سیستم از تجهیزاتی مانند بلندگو پیجینگ (Paging Speaker) میکروفون پیجینگ(Paging Microphone) و سیستم اینترکام (Intercom system) تشکیل شده است که توسط سرور پیجینگ و اینترکام (PA & Intercom Server) مدیریت می شود.

انواع سیستم پیجینگ در صنایع مختلف همین وظیفه را دنبال می کنند و برای در هر صنعتی طراحی سیستم پیجینگ (PA System Design) مطابق با نیاز های آن صنعت انجام می شود. میزان اهمیت هر یک از امکانات سیستم پیجینگ در کسب و کارها، ادارات و کارخانه ها دارای درجات مختلفی است. مثلا در سیستم پیجینگ صنعتی(Industrial Paging System) پایداری و استحکام اهمیت بیشتری دارد ولی در سیستم صوتی ساختمان اداری، زیبایی و ساختار قرار گیری آن ها اهمیت دارد. راه اندازی سیستم پیجینگ کلید وازه ی دیگری است که در ادامه این مطلب به ان خواهیم پرداخت. مطمئن هستیم که وقتی در گوگل سیستم پیجینگ چیست؟ را جستجو می کردید به دنبال اطلاعاتی بودید که ما با شما در میان خواهیم گذاشت.

تجهیزات پیجینگ(Paging Equipment)

برای راه اندازی سستم پیجینگ نیاز به ابزاری مثل سیستم اینترکام ، بلندگو پیجینگ میکروفون پیجینگ و سرور پیجینگ خواهیم داشت که به آنها تجهیزات پیجینگ گفته می شود. در طراحی سیستم پیجینگ می بایست این تجهیزات را روی نقشه جایگذاری کنیم. برای اتصال آنها به سیستم پیجینگ نیاز به ایجاد بستر شبکه و برق خواهیم داشت. زیر ساختی که در آن سیستم پیجینگ صوتی را اجرا می کنیم دارای اهمیت فراوانی است. چون اگر این زیر ساخت به خوبی طراحی و پیاده سازی نشده باشد انتظار کیفیت و پایداری از تجهیزات پیجینگ را نباید داشته باشیم. در ادامه برخی از آنها را معرفی می کنیم.
 

سیستم اینترکام(Intercom system)

یکی از تجهیزات پیجینگ سیستم اینترکام است. در ابتدا اینترکام را تعریف می کنیم. ابزاری با شکل و شمایل تلفن های دکه ای یا صنعتی قدیمی که هندست یا گوشی تلفن ندارند و از بلندگو و میکروفون داخلی قوی تری به جای آن استفاده می کنند. بلندگو های داخلی در اینترکام ها از 3 تا 30 وات توان دارند و میکروفن آنها می تواند از نوع خازنی و یا داینامیک باشد. فرق میکروفون خازنی با داینامیک این است که میکروفون خازنی برای محیط های آرام و با نویز پایین تر مناسب است. سیستم های اینترکامی که از میکروفون خازنی استفاده می کنند برای محیط های با نویز بالای 75 دسیبل مناسب نیسند چرا که توان تفکیک صدای مزاحم از صدای اصلی را ندارند.

ولی در سیستم اینترکام با میکروفون داینامیک از میکروفون هایی استفاده می شود که صدای نویز محیط را حذف و یا کاهش می دهند. سیستم اینترکام متشکل از گروهی از اینترکام ها است که برای برقراری تماس فوری بین بخش ها و واحد های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اینترکام ها به وسیله کابل شبکه به سوئیچ های شبکه متصل می شوند و نیازی به برق ندارند چون PoE هستند و می توانند از جریان برق روی شبکه استفاده نمایند. در محیط های داخلی نیازی به هود آکوستیک نیست ولی پیشنهاد می گردد در فضاهای بیرونی برای سیستم اینترکام هود یا جعبه فلزی محافظ تهیه گردد. اگر اینترکام ها داخل هود آکوستیک قرار بگیرند تا 25 دسیبل از نویز محیط را کاهش می دهند.
 

بلندگو پیجینگ(Paging speaker)

از اساسی ترین اقلامی که در راه اندازی سیستم پیجینگ به آن نیاز داریم بلندگو پیجینگ است. ابزاری که صدای دریافتی را پخش یا منتشر می کند. بلندگو پیجینگ نیز مثل سایر تجهیزات پیجینگ به سوئیچ شبکه متصل می شود و دارای آمپلی فایر داخلی است و نیازی به استفاده از آمپلی فایر جداگانه ندارد. این بلندگو ها در انواع سیستم پیجینگ دارای اشکال مختلفی هستند. مثلا در سیستم پیجینگ صنعتی عمدتا بلندگو پیجینگ شیپوری استفاده می کنیم که دارای پرتاب صدای بیشتری است و می تواند صدا را در محیط های پر سر و صدا بیشتر و واضح تر به گوش مخاطب برساند. در سیستم صوتی ساختمان اداری از بلندگو پیجینگ سقفی و یا دیواری استفاده می کنیم.

بلندگو پیجینگ سقفی در دو نوع تو کار و روکار استفاده می شود که نوع توکار مناسب سقف های کاذب است. بلندگو پیجینگ دیواری برای رستوران ها، کافی شاپ ها، راهروی مدارس و مساجد مناسب تر است. بلندگو های پیجینگ تا توان 30 وات می توانند به سوئیچ شبکه PoE وصل شوند ولی برای توان های بالاتر نیاز به برق DC یا آداپتور داریم. اگر در بازار دیدید که فروشنده ای مدعی بلندگو های با توان بالاتر ولی PoE است مطمئن باشید کذب است و آن بلندگو نمی تواند بیش از 30 وات به شما ارائه دهد چون سوئیچ های شبکه با استاندارد af  یا at نمی توانند چنین توانی را روی پورت ها اعمال کنند. بلندگو پیجینگ می تواند بر حسب کیفیت بلند گو  و مدار طراحی آن دارای قیمت های متفاوتی باشد. قبل از خرید حتما دمو از فروشنده بگیرید. 

میکروفون پیجینگ(Paging Microphone)

از دیگر ابزار مرسوم برای سیستم پیجینگ استفاده از ابزار های دریافت کننده صدا یا همان میکروفون پیجینگ است. این میکروفون در راه اندازی سیستم پیجینگ می بایست در کنار اپراتور یا مسئول سیستم پیجینگ صوتی(Audio Paging System) قرار بگیرد. این میکروفون ها با یک میله که اصطلاحا به آن گردن غازی گفته می شود از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. کاربر به راحتی می تواند دهانه میکروفون پیجینگ را به سمت خود بچرخاند. میکروفون‌های پیجینگ دارای دو نوع هستند، میکروفون پیجینگ با دکمه های تماس سریع(Spessd Dial) که فقط با فشردن یک کلید می توانید یک بلندگو و یا یک زون را پیج کنید. اگر محیط شما صنعتی نیست به جای میکروفون پیجینگ از تلفن های رئیس منشی ویپ استفاده کنید که دارای 40 تا 80 کلید برای شماره گیری هستند ولی به جای میله گردن غازی باید از اسپیکر تلفن و یا خود هندست گوشی تلفن استفاده نمائید. نوع دیگر میکروفون پیجینگ کیپد دارد یعنی شماره گیری که بتوانید با آن داخلی مربوط به بلندگو پیجینگ و یا زون دلخواه را بگیرید.
 

طراحی و راه اندازی سیستم پیجینگ(Design & Installing Paging System)

مشاور سیستم پیجینگ در زمان طراحی سیستم پیجینگ چون هنوز ساختمانی وجود ندارد می بایست روی نقشه های معماری و جریان ضعیف کار کند. متراژ واحد های مختلف، ارتفاع سقف ، نوع کاربری و جنس دیوار ها تاثیر بسزایی در محاسبه توان، تعداد و نوع بلندگو پیجینگ دارد. در طراحی سیستم پیجینگ می باییست موقعیت مکانی هر بلندگو و مشخصات آن برای راه اندازی سیستم پیجینگ تعریف شود. متراژ کابل، سطح مقطع و نوع کابل از عوامل دیگری هستند که در زیرساخت سیستم پیجینگ باید مد نظر گرفته شود. اگر طراحی برای سیستم پیجینگ صنعتی است می بایست مشخصات سینی و لوله کابل تعیین شود. ممکن است در سیستم پیجینگ بخواهیم از سینی و لوله گذاری سیستم های برقی دیگر استفاده کنیم.

در این صورت باید این سینی ها متعلق به برق جربان قوی نباشد چون هزینه کابل افزایش می باید و ما باید از کابل پیجینگ با پوشش LSZH و PVC ضد حریق استفاده کنیم. در سیستم صوتی اداری باید به داکت کشی و رایز ها توجه بیشتری داشته باشیم تا در زمان راه اندازی سیستم پیجینگ مشکلی به وجود نیاید. در طراحی مشاور سیستم پیجینگ باید به نوع تجهیزات مورد استفاده نیز توجه ویژه ای نماید. مثلا در محیط های اوت دور (Outdoor) باید از تجهیزات IP65 و IP66 استفاده نمائیم که در مقابل نفوذ آب و رطوبت مقاوم هستند. 

بررسی انواع سیستم پیجینگ

سعی خواهیم کرد تا دو نوع سیستم یپیجنگ را برای شما توضیح دهیم که شامل بقیه سیستم های پیجینگ نیز می شود. یکی از انواع سیستم پیجینگ ، سیستم پیجینگ صنعتی است. این سیستم بیشتر در کارخانه ها ، کارگاه های تولید ، راه آهن ، مترو ، پتروشیمی ها ، صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دیگر سیستم پیجینگ ساختمان های اداری است که می تواند در بیمارستان ها، ادارات دولتی و خصوصی و یا بخش اداری کارخانه ها مورد استفاده قرار گیرد. تجهیزات پیجینگ در انواع سیستم پیجینگ شباهت ها و تفاوت هایی دارد. مثلا در سیستم پیجینگ صنعتی میکروفون پیجینگ، سیستم اینترکام و بلندگو پیجینگ باید خصوصیات ضد گرد و غبار داشته باشد یا برای محیط های دارای رطوبت و آلودگی های دیگری مثل غبار روغن، گرد فولاد و سیمان مناسب باشد. این تجهیزات باید قابل شستشو باشند چون محیط های صنعتی به طور پیوسته دارای آلودگی های این چنینی هستند.

در سیستم پیجینگ ساختمان اداری باید به ظرافت بلندگو ها، رنگ و کیفیت صدا توجه بیشتری کرد چون ممکن است سیستم پیجینگ صوتی آنها نیاز به پخش موزیک داشته باشد. در بسیاری از بخش های اداری پخش موزیک پس زمینه و رادیو امری رایج است. سیستم اینترکام در پییجینگ صنعتی از اینترکام های ضد آب و با بدنه فلزی استفاده می کند. در حالی که در بیشتر سیستم های پیجینگ ساختمان اداری اینترکام ها از بدنه و یا فریم پلاستیک و یا ورق آلمینیوم اکسترود ساخته می شوند. جنس دکمه ها و کیپد تجهیزات پیجینگ در سیستم صنعتی عموما استیل است ولی در سیستم پیجینگ اداری از دکمه های پلاستیکی استفاده می کنیم. 
 

مزایا و امکانات سیستم پیجینگ

در بررسی امکانات سیستم پیجینگ باید بگوئیم که تقریبا همه آنها دارای مزایای مشابهی هستند. مثلا پخش موزیک در همه سیستم های پیجینگ پشتیبانی می شود. پخش اذان خود کار از دیگر امکانات سیستم پیجینگ است که در سیستم های قدیمی از باکس جداگانه ای استفاده میشد و لی در سیستم های به روز این قابلیت به صورت پیش فرض در نرم افزار سیستم پیجینگ قرار تعبیه شده است. از دیگر مزایای سیستم پیجینگ امکان زونبندی بلندگو پیجینگ و سیستم اینترکام است که روی نرم افزار پیجینگ به صورت نامحدود و با آرایش های دلخواه هر مدیری قابل انجام است. پخش پیام های هشدار از پیش ضبط شده و دارای زمانبندی از دیگر امکانات سیستم پیجینگ است.
امکان اتصال به سانترال تلفن ، سیستم اعلام حریق و دوربین های مدار بسته از مزایای راه اندازی سیستم پیجینگ تحت شبکه است. کاهش کابل کشی، سهولت در مدیریت و نگهداری ارزان از دیگر امکانات سیستم پیجینگ هوشمند است که جای نسل سیستم های آنالوگ را گرفته است.  توسعه آسان در سیستم پیجینگ از دیگر خواسته های مشاور سیستم پیجینگ است که در طراحی به آن توجه خواهد کرد. امیدواریم که توانسته باشیم به سوال سیستم پیجینگ چیست؟ و مزایای آن پرداخته باشیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان برای راه اندازی و خرید سیستم پیجینگ می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. 


درتاریخ 8 اردیبهشت به روز رسانی شد*


چت با کارشناسان در واتس آپ