فروشگاه نت استاک

سیستم صوتی تحت شبکه و مزایای آن

توسط: نت استاک
به اشتراک گذاری در:

سیستم صوتی تحت شبکه یک فناوری پیشرفته است که امکان انتقال صدا از طریق شبکه‌های کامپیوتری را فراهم می‌کند. این سیستم به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق اینترنت یا شبکه داخلی خود به صورت همزمان و در زمان و مکان مختلف، محتوای صوتی را پخش نمایند. از سیستم صوتی تحت شبکه برای فروشگاه ها، ساختمان ها، پارک، فضای باز و کارگاه ها استفاده می شود. یکی از مزایای اصلی سیستم صوتی تحت شبکه امکان انتقال صدا با کیفیت بالا و بدون تاخیر است. همچنین، این سیستم امکان انتقال صدا به افراد در موقعیت های جغرافیایی مختلف را فراهم می‌کند. با استفاده از سیستم صوتی تحت شبکه می‌توانید از طریق اینترنت موبایل، با سیستم صوتی و پیجینگ کارگاه و فروشگاه خود ارتباط برقرار کنید. سیستم صوتی تحت شبکه یک فناوری بسیار موثر و کارآمد است که امکان پخش اذان خودکار، زمانبندی پخش خودکار انواع فایل های صوتی، زون بندی نامحدود و مانیتورینگ آنلاین را فراهم می سازد.

راهکارهای مختلف سیستم صوتی تحت شبکه

سیستم های صوتی تحت شبکه به دلیل انعطاف پذیری، کارایی و مدیریت آسان به یکی از راهکارهای مهم در حوزه صوت تبدیل شده است. استفاده از این سیستم ها می تواند به کسب و کارها کمک کند تا صدا را به صورت هماهنگ شده در محیط های مختلف پخش کند. با توجه به نیازها و شرایط خاص در هر محیط می توان یک یا چند راهکار برای سیستم های صوتی تحت شبکه استفاده کرد. در ادامه به بررسی راهکارهای مختلف سیستم صوتی تحت شبکه می‌پردازیم:
1. پخش صوت دیجیتال (Digital Audio Broadcasting)
2. سیستم‌های صوتی پیرامونی (Distributed Audio Systems)
3. کنترل و مدیریت صوتی
4. پروتکل‌های صوتی تحت شبکه
5. سیستم‌های یکپارچه صوت و تصویر (AV over IP)
6. سیستم‌های امنیتی صوتی
7. فناوری‌های فشرده‌سازی صدا
8. پیکربندی و خنثی‌سازی (Configuration and Interfacing)

سیستم صوتی تحت شبکه اماکن

از سیستم صوتی اماکن مثل وزارت خانه ها، ادارات دولتی، شهرداری ها و استانداری ها برای پخش اذان خودکار، موزیک پس زمینه و مناسبتی، پیج کردن ارباب رجوع و پخش پیام های هشدار استفاده می شود. سیستم صوتی اماکن به دو روش قابل  پیاده سازی است:
روش اول: بلندگوی تحت شبکه شبکه
مزیت: در این روش انعطاف پذیری بیشتر در زونبندی و تفکیک صدا خواهیم داشت چون هر بلندگو می تواند کوچکترین زون مورد نظر شما باشد. از یک تا چند بلندگو بسته به نیاز شما در محیط قابلیت زونبندی دارد.
معایب: هزینه بالاتر

روش دوم: آمپلی فایر تحت شبکه + بلندگوهای آنالوگ ولتی 
مزیت: قیمت پایین چون در سیستم صوتی اماکن اگر تعداد بلندگو های یک بخش مثل یک طبقه از ساختمان تعداد بلندگو های زیادی داشته باشد که همگی در یک زون قرار گرفته باشند از یک یا چند آمپلی فایر تحت شبکه و به تعداد مورد نیاز بلندگوی ولتی استفاده می کنیم. قیمت بلندگو های ولتی و آمپلی فایر تحت شبکه باعث کاهش قیمت سیستم صوتی اماکن خواهد شد.
معایب: کاهش تفکیک پذیری صدا 



در سیستم صوتی اماکن از بلندگو های سقفی، ستونی و یا باند های دیواری دکوراتیو استفاده می شود. وظیفه ی اصلی آمپلی فایر در سیستم های صوتی تحت شبکه، تقویت صدا می باشد. یکی دیگر از وظایف آمپلی فایر ها زون بندی است که گاها وظیفه زون بندی به عهده ی زون سلکتور می باشد. به طور مثال هریک از طبقات یک ساختمان را می توانیم به عنوان یک زون مستقل در نظر بگیریم و به صورت جداگانه و یا باهم صدا را پخش نمائیم.

سیستم صوتی تحت شبکه فروشگاهی

سیستم صوتی فروشگاهی یک تکنولوژی پیشرفته است که برای انتشار صدا در مراکز خرید و مجتمع های فروشگاهی به کار می رود. سیستم صوتی تحت شبکه با استقاده از پروتکل SIP (Session Initiation Protocol) یا H.323 (ITU-T Recommendation)  ارتباط بین تجهیزات مختلف صوتی و پیجینگ را فراهم می کند. عملکرد سیستم صوتی تحت شبکه به این صورت است که صدا را به داده تبدیل می کند تا از طریق شبکه ارسال و دریافت شود. سیستم صوتی فروشگاهی امکانات ذیل را در اختیار آن ها قرار می دهد: 
پخش موزیک پس زمینه 
پخش آنلاین رادیو 
پخش اذان خودکار 
اعلان های هشدار
پیام های اتمام کار فروشگاه ها 
پیاهای اطلاع رسانی برای خریداران

سیستم صوتی فضای باز

سیستم صوتی فضای باز مثل پارکینگ های غیر مسقف، خیابانها، حیاط مدارس، دانشگاه ها، بنادر و امثال آن باید دارای خصوصیات منحصر به فرد خود باشد. در سیستم صوتی فضای باز از بلندگو های ستونی و شیپوری استفاده می کنیم. 
با توجه به وسعت، دو راهکار به منظور پیاده سازی سیستم صوتی تحت شبکه وجود دارد:
فیبر نوری: کم هزینه ترین و با ثبات ترین راه برای پیاده سازی سیستم صوتی فضای باز استفاده از زیر ساخت فیبر نوری است. قیمت پایین، بی ارزش بودن برای سرقت، سرعت بالای انتقال دیتا و سرعت اجرای کار از مزیت های فیبر نوری است. 
شبکه وایرلس: یکی دیگر از راهکارهای اجرای سیستم صوتی تحت شبکه در فضای باز استفاده از آنتن های Poit to Point یا راهکار Mesh است. هر دو آنتن برای حذف کابل کشی مناسب است.

تامین برق در سیستم صوتی فضای باز

برای تامین برق در سیستم صوتی فضای باز دو روش وجود دارد:
روش اول: کابل کشی برق در صورت نزدیکی که منبع برق شهری یا ژنراتور ها
روش دوم: استفاده از سلول های خورشیدی و باتری های ذخیره برق 

سیستم صوتی تحت شبکه پارک

سیستم صوتی تحت شبکه پارک چهره ای مشابه سیستم صوتی آنالوگ دارد با این تفاوت که کابل کشی شبکه جایگزین کابل مسی می گردد. بلندگو ها و آمپلی فایر ها تحت شبکه می باشند. در سیستم صوتی پارک، بلندگو های تحت شبکه دارای آمپلی فایر داخلی هستند و نیازی به وجود آمپلی فایر مستقل نمی باشد.
شاید بپرسید دلیل وجود آمپلی فایر تحت شبکه در سیستم صوتی پارک چیست؟
دلیل اول: این است که قبلا کابل کشی آنالوگ انجام داده اند و بلندگوی آنالوگ نصب کرده اند و اکنون به دنبال تبدیل سیستم آنالوگ خود به IP هستند که با خرید آمپلی فایر های تحت شبکه می توانند بلندگوی های آنالوگ خود را به سیستم IP متصل نمایند.
دلیل دوم: استفاده از آمپلی فایر های تحت شبکه در سیستم صوتی پارک، قیمت بلندگو های تحت شبکه می باشد که نسبت به بلندگو های آنالوگ قیمت بالاتری دارند ولی با محاسبه سرانگشتی قیمت مس و هزینه های نگهداری سیستم آنالوگ به نتیجه ای بهتر از سیستم صوتی تحت شبکه نخواهیم رسید.
در سیستم صوتی پارک دو نوع بلندگو بیشتر استفاده می شود:
بلندگوی شیپوری موزیکال 
بلندگو های ستونی با توان بالا

در هر دو نوع بلندگو نیاز به آمپلی فایر تحت شبکه خواهیم داشت. 

آمپلی فایر های مورد استفاده در سیستم صوتی پارک دو دسته اند:
آمپلی فایر ضد آب تحت شبکه اهمی 
آمپلی فایر ولتی تحت شبکه 


سه نوع میکروفون در سیستم صوتی تحت شبکه پارک ها قابل استفاده است:
میکروفون دستی و بی سیم: که به سرور پیجینگ متصل می شود.
میکروفون پیجینگ تحت شبکه: به هر تعدادی برای اپراتور ها قابل استفاده است. 
تلفن های بی سیم ویپ: این تلفن ها که از فناوری Dect استفاده می کنند برای نگهبان و حراست های پارک مناسب است تا در هر جایی که لازم بود امکان پیج کردن سیستم صوتی پارک را داشته باشند.

سیستم صوتی تحت شبکه و اتصال پذیری 

سیستم های صوتی تحت IP با توجه به پروتکل های متععدی که در آن پیش بینی شده است  به سیستم های دیگری متصل می شوند. به طور مثال:
مرکز تلفن
دوربین مداربسته
اعلام حریق
سنسورها

اتصال سیستم صوتی تحت شبکه و مرکز تلفن

در بسیاری از شبکه های ارتباطی نیاز به اتصال سیستم صوتی تحت شبکه با مرکز تلفن مورد نیاز می باشد. به دو روش این کار انجام می گردد:
استفاده از گیت وی ویپ: برا ی اتصال مرکز تلفن های آنالوگ
استفاده از SIP Trunk: برای اتصال مرکز تلفن ویپ

 

برندهای سیستم صوتی تحت شبکه 

در ظرفیت های بالاتر سیستم صوتی حتما نیاز به ادوات قوی تری داریم مثلا آمپلی فایر، بلندگو و اینترکام هایی که توان بیشتری برای فراخوانی و یا پخش فایل صوتی دارند. امروزه مارک های مختلفی در دنیا برای سیستم صوتی وجود دارند که این تجهیزات را تولید می کنند. برند هایی مثل Axis، والکوم و سایبر دیتا که ساخت چک، آمریکا و کانادا هستند نمونه های از این برند ها می باشند. اکثر تجهیرات سیستم صوتی تحت شبکه از PoE پشتیبانی می کنند و تنها دارای یک پورت شبکه هستند. سیستم های صوتی تحت IP از استاندارد SIP استفاده می کنند و قابل رجیستر شدن در تمامی مراکز تلفنی استاندارد دنیا هستند. یکی دیگر از شرکت های تولید کننده تجهیزات سیستم صوتی تحت شبکه شرکت اتصال صوت است.
 همانطور که در تصویر فوق می ببینید برای کنترل و مانیتور کردن تجهیزات سیستم صوتی تحت شبکه از سرور پیجینگ استفاده می کنیم. نرم افزار پیجینگ نصب شده بر روی سرور امکانات متععدی دارد مثل:
آپلود کردن موزیک
پخش اذان خودکار
زونبندی بلندگو ها و آمپلی فایر ها
تعریف اپراتورها و اینترکام ها
تجهیزات پیجینگ تحت شبکه به صورت مستقیم در پنل نرم ازار پیجینگ تعریف می گردد.

مزایای استفاده از سیستم صوتی تحت شبکه

•  قابلیت گسترش آسان
•  کاهش کابل کشی
•  امکان اتصال به خطوط تلفن شهری
•  امکان استفاده از تلفن های رومیزی به عنوان پیجر
•  سهولت مدیریت
•  امکان اتصال از طریق وب سرویس به سامانه های نرم افزاری

نتیجه گیری

گنجاندن یک سیستم صوتی (پیجینگ) در استراتژی ارتباطی شما مزایای غیر قابل انکاری را ارائه می دهد. از افزایش قابلیت اطمینان و کارایی تا ارائه یک راه حل مقرون به صرفه، مزایا واضح است. همانطور که ما به سمت محیط های عملیاتی به هم پیوسته تر و سریع تر حرکت می کنیم، نقش سیستم های ارتباطی موثر مانند سیستم پیجینگ به طور فزاینده ای حیاتی می شود. آینده ارتباط با سیستم های پیجینگ را در آغوش بگیرید و شاهد تغییر تحول آفرین در نحوه عملکرد مجموعه خود باشید.
14030503


نظرات کاربران
ارسال نظر
سبد خرید
    سفارش شما

    جمع سبد : 0