اگر شرکت شما تازه تاسیس است و یا محل شرکت را به ساختمان جدیدی منتقل کردهاید به سادگی میتوانید سیستم VoIP را راه اندازی کرده و از مزایای آن بهره ببرید. با این همه اکثر سازمان ها از سانترال های پاناسونیک استفاده می کنند و ممکن است بوجه کافی برای جمع آوری سانترال و جایگزین کردن آن با مرکز تلفن IP نداشته باشند. در صورتی که شما نیز جزو این گروه از سازمان ها هستید تا انتهای این مقاله با ما باشید تا چگونگی اتصال سانترال های قدیمی به سیستم VoIP و شبکه را با یکدیگر بررسی کنیم.
اتصال سانترال به شبکه VoIP شامل چندین سناریو مختلف می شود که آنها را با هم خواهیم دید.
سناریو اول - اتصال سانترال چندین شعب به یکدیگر بدون داشتن مرکز تلفن IP نظیر استریسک یا الستیکس:
در این سناریو سازمان شما دارای یک دفتر مرکزی و چندین شعبه می باشد و شما میخواهید تمامی شعب را به دفتر مرکزی متصل کنید. توجه داشته باشید که در تمامی شعب و دفتر مرکزی از سانترال استفاده می شود. اگر سازمان شما بزرگ است و در شعب و دفتر مرکزی، سانترال های پاناسونیک TDA و TDE دارید که امکان نصب کارت E1 بر روی آن وجود دارد، میتوانید در هر شعبه یک روتر سیسکو قرار داده و بر روی آن، یک کارت E1 نصب کنید.
پیش از انجام این سناریو، نیاز به برقراری Tunnel بین شعبات و دفتر مرکزی وجود دارد که انجام این کار، خارج از موضوع این مقاله است و در مقاله اتصال دفتر مرکزی به شعب می توانید چگونگی ایجاد Tunnel را مطالعه کنید.
برای انجام این سناریو نیاز به برقراری SIP Trunk و یا Trunk H.323 بین شعب و دفتر مرکزی میباشد. پس از انجام این کار، بر روی روترهای سیسکو، Dial-plan مینویسیم تا تماس های ها را به شعبه متناظر، هدایت کند. به طور مثال بر روی روتری که در شعبه 1 واقع شده نیاز به نوشتن دو Dial-plan است تا تماس هایی که به مقصد 301 از پاناسونیک دریافت می کند به سمت شعبه دو هدایت شوند و تماس هایی که به مقصد 101 از پاناسونیک دریافت می کند را به سمت دفتر مرکزی هدایت کند. در صورتی که سانترال های شما فاقد پورت E1 می باشند، میتوانید از ماژول های آنالوگ FXO بر روی روتر سیسکو استفاده کرده و پورت های Ext سانترال را به ماژول FXO روتر متصل نمائید.
پس از انجام این سناریو کافیست کاربری که در شعبه 1 قرار دارد تلفن را برداشته و داخلی 101 یا 301 را بگیرد تا تلفن شعبه مربوطه، زنگ بخورد.
سناریو دوم - اتصال سانترال به الستیکس یا استریسک:
در این سناریو نیاز به Voice Gatewayای با پورتهای FXO داریم تا پورت های Ext پاناسونیک را به آن متصل نمائیم. سپس SIP Trunk ای بین Voice Gateway و IP PBX برقرار میکنیم تا تماس های دریافتی را به سمت IP PBX هدایت کند. هنگامی که کاربر تلفن 200 گوشی را برداشته و داخلی 100 را می گیرد، پاناسونیک تماس را به سمت پورتی که به Voice Gateway متصل شده است هدایت می کند. تماس وارد Voice Gateway می شود. سپس Voice Gateway، امکان گرفتن داخلی مورد نظر را به این کاربر می دهد. کاربر، مجددا داخلی 100 را گرفته و به سمت IP Phone 100 هدایت می شود.
شاید به نظر شما، دوبار گرفتن شماره 100غیر منتقطی باشد؛ ولی به دلیلی عدم انتقال شماره مقصد (DID) بر روی خطوط آنالوگ، لازم است که کاربر، دوبار شماره 100 را وارد کند. در صورتی که بین سانترال و Voice Gateway ارتباط E1 داشته باشید کافیست کاربر مرکز تلفن پاناسونیک، یک بار داخلی 100 را بگیرد تا IP Phone 100 زنگ بخورد.
این سناریو را می توان با افزایش تعداد IP PBXهایی که در هر شعبه قرار داده می شوند گسترش داد تا تلفن داخلی 200 بتواند به IP Phoneهای شعب دیگر نیز دست پیدا کند.
سناریو سوم - اتصال سانترال دو شعبه به یکدیگر بدون استفاده از IP PBX:
این سناریو مناسب سازمان های کوچک میباشد که دارای یک دفتر مرکزی و یک شعبه می باشند. همچنین در صورتی که می خواهید خطوط تلفن را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کنید نیز، این سناریو مناسب شما می باشد. برای انجام این سناریو از مکانیزم Hot line استفاده می کنیم.
در این سناریو تک تک پورت های Voice Gateway را بر روی Voice Gateway مقابل Map می کنیم. جهت برقراری ارتباط با شعبه مقابل، کافیست تلفن را برداشته و کد از پیش تعیین شدهای بر روی سانترال (مانند 801) را بگیرد. تماس وارد Voice Gateway شده و به سمت شعبه مقابل ارسال می شود. اکنون کاربر می تواند داخلی مورد نظر در شعبه مقصد را بگیرد.